משקיע אלפא- חלק א'

המדריך ל"משקיע אלפא"- חלק א' - מהו המגרש הטקטי ומשהו המגרש האסטרטגי בהשקעות ולמה לא כדאי להשקיע בלי לבדוק אותם

כיצד תהפכו להיות משקיעי אלפא בשוק ההשקעות ובשוק ההון

היי,

בבלוג הזה אני רוצה להעלות נושא, שלדעתי, מי שיפנים אותו ויצליח ליישם את העקרונות הללו בתיק ההשקעות שלו, ובהשקעות בכלל…יסלול לעצמו את הדרך לתשואה עודפת על השוק בטווח הארוך, (שזה הטווח היותר חשוב), ולהפוך למשקיע אלפא.

מכיוון שמדובר בנושא אקוטי, אשר יש לו השפעה מרחיקת לכת על איכות התוצאות שתשיגו בשנים הקרובות, ומכיוון שבמייל אחד בלתי אפשרי להקיף את הנושא בשלמותו, החלטתי להקדיש סדרה של בלוגים אך ורק לנושא הזה.

מי שיעקוב אחר הבלוגים הקרובים, ובאמת יפנים את עיקרי הדברים, ויפעל על פיהם, הסיכויים שלו להשגת תשואות טובות לאורך זמן ובעקביות – יעלו בעשרות מונים. אז בימים הקרובים נעסוק באיך להפוך למשקיע אלפא ואיך אנחנו, כמשקיעים עצמאיים, צריכים לפעול כדי לנצח גם במגרש הטקטי וגם במגרש האסטרטגי, וכל זה בכדי לייצר לעצמנו תשואה עודפת.

אך לפני שנגש לעניין עצמו, אני רוצה קודם להגדיר מהי תשואה עודפת על השוק: לכל חלק בתיק ההשקעות אמור להיות מדד השוואה, אשר כלפיו אנו מתייחסים, כאשר אנו מעוניינים למדוד את מידת ההצלחה שלנו.

למשל: אם אנחנו משקיעים בתיק מניות בישראל: בד"כ נשווה את עצמנו לאחד המדדים המרכזיים – לדוגמה: ת"א 125 (לשעבר ת"א 100)
עכשיו, נניח ובחרנו את המניות הטובות ביותר, ונצחנו את המדד ב- 20 אחוז, שזה יפה מאוד ללא ספק, אבל… יש אבל. נניח ומדד ת"א 125 ירד ב- 30% באותה השנה, ואנחנו נצחנו את מדד הייחוס וירדנו רק ב- 10 אחוזים.

נוצר מצב מוזר מצד אחד, נחלנו ניצחון טקטי בכך שהכנו את המדד, אך מצד שני… הלכה למעשה הפסדנו כסף. כלומר, ניצחון טקטי לא מספיק במקרה הזה. באותו הזמן, נניח ושוק האג"חים הבטוחים עלה באותה השנה
ב-15 אחוזים, ואנחנו לא הצלחנו לגבור על המדד וייצרנו תשואה רק של 10 אחוזים. מבחינה אבסולוטית, הפסדנו למדד היחוס והפסדנו במגרש הטקטי אך בשונה מהדוגמה הראשונה – הרווחנו כסף. כלומר, היכולת להשיג
ניצחו  טקטי, היא חשובה אך היא לא חזות הכל.

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

    ובמילים אחרות, ישנן שתי יכולות חשובות שכדאי מאוד שנסגל לעצמנו: הראשונה, היא כאמור היכולת הטקטית להכות את מדד הייחוס שלנו, שאת זה ניתן לעשות ע"י היצמדות לשיטת עבודה בדוקה ומוכחת. כמו למשל, שיטת הסנדק לבניית נבחרת מניות מנצחת אותה אני  מלמד בקורס האינטרנטי שלי. אך היכולת השנייה, שאולי אפילו חשובה יותר…. זו היכולת האסטרטגית לבחור את התחום שבו נרצה להשקיע, ובמקרים רבים, גם אם עשינו
    עסקה בינונית בתחום נכון – נרוויח יותר מעסקה טובה בתחום לא נכון.

    זהו הנצחון האסטרטגי.

    לדוגמה: מי שהשקיע בדירה אקראית בישראל בשנת 2010 – הניב תשואה גבוהה יותר ממרבית תחומי ההשקעה האחרים.

    דוגמה נוספת: מי שבחר להשקיע במניות קטנות ובינוניות בארץ בשנת 2016, (מדד היתר או ת"א 90 – לשעבר 75), הניב תשואה של 30+ אחוזים, לעומת מי שבחר להשקיע בחברות הגדולות (ת"א 25/35) שהניב סביב האפס אחוז באותה השנה.

    לכן, כדי להפוך למשקיע אלפא חשוב לסגל את שתי היכולות העיקריות, גם הטקטית, וגם האסטרטגית. מנקודת המבט של הלקוחות שלי, זהו בעצם התפקיד המרכזי אותו אני עושה עבורם… לנסות להבין מהם התחומים בהם שווה להתמקד. לאחר שזיהיתי או שוכנעתי על תחום מסוים שהוא שווה השקעה –

    כלומר, בחרתי את המגרש האסטרטגי, אני עכשיו אפעל כדי להשיג את  הניצחון הטקטי. בחלק מהתחומים, יש לי את היכולת ואת הידע לפעול לבד כדי להשיג ניצחון טקטי, אך ישנם תחומים בהם אחפש שחקני אלפא אחרים
    המתמחים באותו תחום ואבחר לפעול דרכם.

    אז לסיכום זמני: כדי להפוך למשקיע אלפא דרושות שתי יכולות: הראשונה – לזהות את התחומים הנכונים (אסטרטגיה) והשנייה – היכולת להשיג ניצחון טקטי אם זה בכוחות עצמנו או בעזרת שחקני אלפא.

    מה זה בדיוק שחקני אלפא? ארחיב על כך בבלוג הבא…
    עד כאן להפעם
    עומר

    נ.ב.
    היכולת לנתח ולהבין מהו המגרש האסטרטגי בו כדאי לפעול בשנים הבאות, זו אחת הנק המרכזיות בהם אני עוסק בכנס הדגל שלי:

    הזדמנויות השקעה בעולם של ריבית אפס

    אז אם אתה באמת רוצה לשפר את התשואות שלך, ולהפוך למשקיע אלפא, אני כבר יכול להגיד שזה לא יקרה בעזרת היועץ בבנק או בבית השקעות… זה יקרה רק כאשר תחליט לקחת את השליטה על הכסף שלך חזרה לידיים שלך. הצעד הראשון תלוי רק בך והוא יכול להתחיל כבר בכנס הקרוב, משם, אני כבר אראה לך את הצעדים הבאים. הכנס הולך  ומתקרב, (יערך מיד לאחר פסח) ולפי קצב ההרשמות, כנראה שההרשמה תיסגר הרבה לפני החג. אני לא יכול להבטיח שיישאר מקום)

    אז מומלץ לפעול ממש עכשיו ברגע זה

    ולהבטיח את המקום בלחיצה כאן