מסלולי החיסכון הפנסיוני שאתם חייבים להכיר – חכמים יותר ומותאמי גיל

לא כל מסלולי ההשקעה המניות נוצרו זהים וכדאי להבין את ההבדלים ביניהם לפני שמחליטים על אחד מהם. כיצד להתנהל בהתאמה אישית עם החיסכון הפנסיוני על מנת להניב תשואה גבוהה יותר לאורך זמן.

מהם מסלולי השקעה וחסכון? השקעות במניות, מסלול מנייתי או מול כללי? כל זה בכתבה הבאה של אינווסטור 360

 

כבר הרבה מאוד שנים מיליוני הישראלים שחוסכים לפנסיה משלמים באופן קבוע דמי ניהול מכובדים לחברות הביטוח ובתי ההשקעות עבור ניהול כספי הפנסיה שלנו. ברוב המקרים, אנחנו לא מעורבים באופן שוטף בניהול החסכונות וסומכים על בעלי המקצוע לייצר עבורנו את התשואה הגבוהה ביותר. למען האמת, רובנו לא יודעים אפילו באילו מסלולים מושקע החיסכון הפנסיוני שלנו.
מחקרים שנערכו בשנת 2014 התגלה כי למעלה מ־95% מהחוסכים בקרנות הפנסיה בישראל נמצאו במסלול השקעה כללי. אמנם מאז, השוק השתנה והתקדם מעט, אבל למרות הרפורמות שחייבו את קרנות הפנסיה לפתוח מסלולי השקעה נוספים והסיטו חלק החוסכים למסלולי השקעה בהתאם לגילם, עדיין מרבית החוסכים נמצאים במסלולים שלא מתאימים להם ולא נהנים ממגוון האפשרויות שקרנות הפנסיה מציעות כיום.

מסלולי ההשקעה המתואמים במיוחד לגיל החוסך, הגיעו לשוק בתחילת שנת 2016, מתוך כוונה להגן על החוסכים המתקרבים לגיל הפרישה. ברבות מקרנות הפנסיה פעלו עוד קודם לכן מסלולי השקעה מתמחים, מסלולי השקעה המשקיעים באגרות חוב או במניות בלבד. אבל מסלולים אלו פועלים 'מתחת לראדר' ולמרות הוותק שצברו – היקף הנכסים בהם נותר מצומצם.
נתון מעניין נוסף מצביע על כך שבקרנות הפנסיה הקטנות יותר, אחוז החוסכים הבוחרים במסלול מנייתי גבוה יותר ואילו בקרנות ההיסטוריות מרבית החוסכים נמצאים במסלולי ברירת המחדל. למשל, בחברת מנורה מבטחים שהיתה הראשונה להשיק מסלול מנייתי בשנת 2008 נמצא אחוז החוסכים הנמוך ביותר ואילו באלטשולר שחם, שהשיקה מסלול מנייתי משלה בשנת 2018 נמצא האחוז הגבוה ביותר של החוסכים.

 

המסלולים המנייתיים המוצעים לחוסכים בקרנות הפנסיה בישראל

בכל קרנות הפנסיה בישראל קיים היום מסלול מנייתי “סטנדרטי” המשקיע במניות בישראל ובחו”ל. לחוסכים יותר מתוחכמים מוצעים בחלק מהחברות מסלולי מניות אחרים. בקרן הפנסיה של מיטב דש, קיים לצד המסלול המנייתי גם מסלול מניות פאסיבי. בקרן הפנסיה של הפניקס קיים לצד המסלול המנייתי גם מסלול פאסיבי – מדדי מניות חו"ל ואילו בקרן הפנסיה של הלמן אלדובי נפתח לאחרונה מסלול מנייתי הצמוד למדד – S&P500.

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

    מה חשוב לדעת על מסלולי חיסכון מנייתיים?

    ראשית, חשוב לזכור שאחד הסיכונים שמאיימים על החיסכון הפנסיוני שלנו בתקופה הנוכחית הוא שוק ההון. עבור החוסכים הצעירים בינינו קיים החשש ששוק ההון לא יניב תשואה גבוהה מספיק כדי לעמוד ביעדי סכום הפרישה שאנחנו מתכננים. עבור החוסכים המבוגרים יותר, טמונה בשוק ההון הסכנה מפני קריסת מחירים, רגע לפני הפרישה. זאת הנחת המוצא העקרונית של מסלולי השקעה מותאמי גיל, רמת חשיפה גבוהה לנכסים תנודתיים בגיל צעיר וצמצום החשיפה בגילאים מאוחרים יותר. חוסכים שמאמינים שהשקעה לאורך זמן במניות עשויה להניב תשואה עודפת יעדיפו לבחור לנהל את החיסכון הפנסיוני שלהם במסלול מנייתי בראשית דרכם על פני בחירה במסלולי ההשקעה מותאמי הגיל.
    45% מהחיסכון הפנסיוני נוצר מגיל 27 עד לגיל־37
    אמנם חיסכון פנסיוני מתוכנן ונמדד על פני שנים, אבל עובדתית, רובו נחסך בעשר השנים הראשונות. מגיל 27 עד ל־37 התשואה תהווה כ־45% מכלל החיסכון הפנסיוני שלו. ככל שהחוסך יצבור יותר כסף בתקופה הזאת, החיסכון הפנסיוני שלו יהיה גבוה יותר. בהתאמה, ככל שהכספים יצברו תשואה גבוהה יותר, לאורך זמן, החיסכון הפנסיוני שלו יהיה גבוה יותר.

     

    ההבדלים בין מסלולים מניות כלליים למסלולים מותאמי גיל.

    לא כל מסלולי ההשקעה במניות נוצרו זהים וכדאי להבין את ההבדלים ביניהם לפני שמחליטים על אחד מהם. במסלול מנייתי מותאם גיל, ככל שגילנו עולה, אחוז החשיפה שלנו למניות הולכת ופוחתת עם השנים. במסלול כזה, עבור חוסכים עד גיל 50, אחוז החשיפה למניות עומד על כ־45% ועם הזמן הוא יורד עד ל־20%. לעומת זאת, במסלול מנייתי כללי, החשיפה שלנו למניות הינה קבועה ועומדת בדרך כלל על כ־35%.
    כחוסכים כדאי לכם לשקול בניה של חיסכון תלוי גיל המגדיל את רמת הסיכון בגילאים צעירים יותר ומאמץ את המסלול התואם לגילכם לאחר גיל 40. באופן כזה, מתחת לגיל 40 תקבלו חשיפה של 100% למניות ובגיל 40 יהיה עליכם לעבור למסלול חיסכון תלוי גיל.
    יחד עם זאת, חשוב גם לציין שיש לקחת בחשבון מקורות הכנסה נוספים וטווח השקעה. ככל שתוחלת החיים עולה, וייתכן גם שגיל הפנסיה יעלה בהתאם בעשורים הקרובים, גיל 40 זה עדיין גיל מאוד צעיר ועם אופק השקעה ארוך טווח, כך שבהחלט ניתן לשקול להמשיך במסלול מנייתי או במסלול בעל חשיפה נכרת למניות גם מעל גיל 40

     

    שורה תחתונה.

    בסביבה של ריבית נמוכה, קרנות הפנסיה מציעות כיום מגוון אפשרויות השקעה, בנוסף על מסלולי ההשקעה מותאמי הגיל. מסלול המניות עשוי להוות אלטרנטיבה לחוסכים הצעירים המצטרפים לראשונה לקרנות הפנסיה ומנותבים כיום באופן שרירותי למסלולי השקעה מותאמי גיל. הגדלת הסיכון בגיל צעיר עשויה בהתאם להגדיל את התשואה על החיסכון שלכם עד לגיל הפרישה.

    בכל מקרה, אם אתם בוחרים במסלול מנייתי, חשוב שתבצעו בהמשך הדרך שינוי במסלול ההשקעה
    שלכם ותקטינו את רמת החשיפה למניות, ע"י מעבר ממסלול מנייתי למסלול מותאם גיל המיועד לחוסכים
    עד גיל 50.

    במקרים מסויימים, במיוחד לשכבת האוכלוסיה המבוססת יותר, ייתכן ואת קרן הפנסיה ניתן יהיה להשאיר לדורות הבאים ע״י ייצור של קצבה דרל מכשירים אחרים דוגמת תיקון 190, שעשויים להביא לידי חיסכון משמעותי במס, והעברה בין דורית חלקה יותר.

    לפרטים נוספים מוזמנים לפנות אלינו לפגישת צ׳ק אפ פיננסי.