הפרשות לקרן השתלמות – המדריך המלא

קרן ההשתלמות החלה את דרכה כאמצעי למימון הכשרות מקצועיות שונות וכיום היא משמשת כקופת גמל המאפשרת ראייה אל העתיד הקרוב. זו התוכנית לטווח בינוני היחידה המספקת פטור ממס, גם לאחר רפורמות המיסוי שעבר שוק ההון המקומי. כיצד מתבצעות הפרשות לקרן השתלמות, באילו מצבים ניתן למשוך את הכספים שנצברו, ומדוע קרן השתלמות היא אופציה משתלמת לכל עובד? כל זאת ועוד במאמר הבא.

תקרת הפרשות לקרן השתלמות

פקודת מס הכנסה מגדירה את התקרה המוטבת, כלומר הסכום המקסימלי שניתן להפקיד בקרן ההשתלמות לצורך קבלת הטבות מס במועד משיכת הכספים. תקרת ההפרשה לקרן השתלמות משתנה בין סוגי עובדים במשק:

1. עובדים עצמאיים – על עצמאיים ועצמאיות להפקיד 4.5% מהכנסתם החייבת. כדי שעצמאי יהיה רשאי לקבלת הטבות מס מהמדינה, עליו להשתכר בסכום של 12,776 ש"ח בחודש ו- 283,905 ש"ח בשנה. יחד עם זאת, עצמאיים יכולים ליהנות מפטור ממס רווח הון, במקרה של תקרת הפקדה מוטבת בגובה 19,920 ש"ח.

2. שכירים – לשם קבלת זכאות להטבות מס, על מעסיקים להפקיד 7.5% משכרם לקרן השתלמות, בעוד שעובדים מפרישים 2.5% משכרם, כאשר ההפרשה לקרן השתלמות צריכה להיות בשיעור של ⅓ מזו של המעסיק. במצב שבו עובד מועסק כשכיר בשני מקומות עבודה, הכספים מופרשים לשתי קרנות השתלמות נפרדות. העובד יכול לבחור אם להפריש את הכספים לשתי קרנות המנוהלות על ידי אותה חברה, או בבעלות חברות שונות.

  • הפקדת המעסיק מעבר לתקרה – במידה והמעסיק מפקיד עבור אחד מעובדיו סכום שחרג מהתקרה הקבועה בחוק, הסכום ייחשב כהכנסה של העובד והוא יחויב במס על ההפרש בין הסכום שהתקבל לבין התקרה המקסימלית.

 

הפרשות לקרן השתלמות: מתי מקובל למשוך את הכספים ובאילו נסיבות?

את כספי קרן ההשתלמות נהוג למשוך בחלוף 6 שנים מתאריך תחילת ההפקדה. עם זאת, ישנם מצבים ספציפיים בהם ניתן למשוך את הכספים כעבור 3 שנים בלבד:

  • הגעה לגיל פרישה (67 לגברים ו-62 לנשים). 
  •  השתלמויות ותוכניות העשרה – אם אתם מתכננים לצאת להשתלמות (בארץ או בחו"ל) לצורך הרחבת הידע בתחום עיסוקכם, או ביצוע הסבה למקצוע אחר, תוכלו למשוך את כספי הקרן כדי לממן את התוכנית. 
  • החלת וותק – אם יש ברשותכם 2 קרנות השתלמות, שאחת מהן הגיעה לוותק של 6 שנים, תוכלו למשוך את הכספים מהקרן החדשה יותר. זאת כמובן בתנאי שאחת מקרנות ההשתלמות שלכם היא במעמד שכיר, שלא בוצעו משיכות מהקרן הוותיקה בעבר ובכוונתכם למשוך את מלוא הסכום. חשוב לציין כי לאחר השלמת התהליך לא תוכלו להפקיד עוד כספים לקרן הוותיקה.

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

     

    משיכה חלקית מקרן השתלמות

    אם תרצו למשוך רק נתח קטן מסכום הכספים בקרן ההשתלמות, תצטרכו למלא טופס בקשה מיוחד שבו עליכם לציין את סוג הכספים שאתם מעוניינים לשלוף, מבין 3 האפשרויות הבאות: כספים פטורים ממס רווח ההון, כספים שמשלמים עבורם מס רווח הון (תקף רק אם הפקדתם סכומים שחוצים את התקרה) או שילוב של השניים.

    לצד זה תתבקשו לציין בטופס את המועד בו אתם מתכוונים לשלם את מס רווח ההון. חשוב להזכיר כי במידה ובחרתם למשוך נתח קטן מהסכום הקיים בקרן השתלמות, הקרן שלכם תינעל ולא תוכלו לבצע הפקדות נוספות. במקום, יהיה עליכם לפתוח קרן חדשה ולהתחיל לספור את הוותק מההתחלה. 

     

     

    הפרשות לקרן השתלמות: למה זה כל כך משתלם?

    יש היצע רחב של תוכניות חיסכון בשוק, כגון: פוליסת חיסכון, קרנות נאמנות ותעודות סל, קופות גמל להשקעה ועוד רבות שניתן להפקיד בידיהן את העתיד הפיננסי שלכם. ועדיין, לקרן השתלמות יש מספר יתרונות בולטים שהופכים אותה לאופציה היעילה והמשתלמת ביותר לחיסכון לטווח בינוני:

    1. הטבות מס – שכירים ועצמאיים שמפקידים לקרן השתלמות נהנים מהטבות מס הכנסה ומס רווחי הון.
    2. בחירה בין מגוון מסלולים בהתאם לרמת הסיכון המתאימה לכם, תוך ביצוע השוואה נוחה בין קרנות השתלמות באותו המסלול.
    3. מעבר פשוט בין קרנות השתלמות תוך שמירה על הזכויות והוותק.
    4. דמי ניהול נמוכים יחסית, באזור ה-0.7%.
    5. בעת משיכת כספים מהקרן, מקבלים את הסכום שהצטבר כסכום הוני חד פעמי ולא כקצבה.
    6. קבלת הלוואה בריבית נמוכה בהשוואה לאלטרנטיבות דומות בענף.

     

    הפרשות לקרן השתלמות: תשקיעו בעתיד שלכם

    לסיכום, קרן השתלמות היא תוכנית חיסכון לעצמאיים ושכירים, שמגיעה עם שורת יתרונות משמעותיים. הטבות מס, שמירה על זכויות וותק בעת מעבר בין קרנות, דמי ניהול נמוכים, הם רק כמה דוגמאות, שהופכות את קרן ההשתלמות לאלטרנטיבה הבטוחה, המשתלמת והיעילה לתכנון העתיד הקרוב. בתום 6 שנים (או 3 בכפוף למספר תנאים), תוכלו לפדות את הכספים ולהתחיל לחיות את החיים כפי שתמיד חלמתם: לצאת לטיול ביעד קסום, לרכוש מקצוע חדש או לבנות את בית החלומות. במילים אחרות, פתיחת קרן השתלמות היא השקעה חכמה לעתיד.