לרקוד עם דובים – איך להשקיע בזמן מיתון

אין דבר כזה השקעה "מוגנת מיתון", אבל סוגים מסוימים של מניות, קרנות ואסטרטגיות יכולים לעזור לתיק שלכם להתמודד טוב יותר עם שפל כלכלי

קשה להתעלם מאזעקות המיתון עולות אשר נשמעות לאחרונה בשווקים, אבל למרות שהשקעה בזמן מיתון יכולה להיות מפחידה, היא יכולה להיות גם החלטה טובה – אם תדעו מה לחפש ומהן המטרות האישיות שלכם. האם אתם מחפשים:

למזער את הסיכון שהשקעה תיפול במחיר במהלך התנודתיות בשוק?

למקסם תשואה לטווח ארוך?

ליצור מקור להכנסה קבועה?

להשקיע בבורסה בזמן שהמחירים נמוכים (קנייה של ה- DIP)?

חישבו על השיקולים האלה בזמן שאתם מרכיבים תוכנית השקעה שמתאימה לכם. בניית תיק השקעות המשלב את כל האסטרטגיות הללו אולי נשמעת אידיאלית, אבל למעשה, גם התמודדות מוצלחת עם כל אחת מהן היא ניצחון משמעותי לעתיד הפיננסי שלכם. אחרי שהצלחתם לזקק לעצמכם את המטרה, צאו לחפש הזדמנויות שמחכות בשוק.

 

סקטורים שנוטים להצליח בתקופת מיתון

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

    חשוב לזכור כי בתקופת מיתון, כאשר חששות מפני מיתון ואינפלציה גבוהה משנים את הצרכים וההתנהגות של הצרכנים, חלק מהסקטורים במשק נוטים לרשום ביצועים טובים יותר מאחרים. דוגמאות טובות הן – מגזר שירותי הבריאות, הכולל חברות ביוטכנולוגיה ותרופות, ו- מגזר מוצרי הצריכה, הכולל מזון ומשקאות, מוצרים ביתיים ואישיים, אלכוהול וטבק וכו'.

    זה נכון שבדרך כלל, שני הסקטורים האלו לא מתאוששים באותה מהירות בה סקטור הטכנולוגיה למשל מתאושש אחרי מיתון – ועדיין, בכל סביבה של האטה כלכלית וכניסה של הציבור למצב חיסכון, כדאי להסתכל על מוצרי צריכה בסיסיים שאנחנו קונים, וכמובן גם על החנויות שבהן אנחנו קונים אותם. כי לא משנה מה, בסופו של דבר, אנשים קונים נייר טואלט, הולכים לרופא, והם חייבים לאכול ולשתות.

    מניות כאלו, הנחשבות כ- 'מניות הגנתיות', עשויות להיות לא אטרקטיביות בתקופות של שוק שוורי. אבל שוק דובי ומיתון הם הזדמנות להעריך מחדש ולשקול השקעה בחברות שמוכרות פריטים שכולם קונים, ללא קשר לנסיבות חיצוניות.

    קרנות נאמנות העוקבות אחר סקטורים ספציפיים

    השקעה בקרנות, כגון קרנות נסחרות בבורסה וקרנות אינדקס בעלות נמוכה, היא לרוב פחות מסוכנת מהשקעה במניות בודדות – דבר שעשוי להיות אטרקטיבי במיוחד במהלך מיתון.

    השקעה בקרנות מעניקה לכם חשיפה לסלי ניירות ערך ספציפיים, ולא רק להשקעה בודדת (כגון מניה בודדת). בתקופות של מיתון, זוהי דרך אחת להשקיע במספר חברות במגזרים העמידים ביותר תוך הימנעות מריכוז הסיכון בכל חברה אחת. אם חברה אחת בקרן מציגה ביצועים גרועים, הביצועים החזקים של חברות אחרות יכולות לקזז את ההפסדים של הביצועים הנמוכים.

     

    השקעות בהכנסה קבועה ודיבידנד

    משקיעים נוהרים בדרך כלל להשקעות בעלות הכנסה קבועה (כגון אג"ח) או השקעות מניבות דיבידנד (כגון מניות דיבידנד) במהלך מיתון מכיוון שהם מציעים תשלומי מזומנים שגרתיים.

    מניות דיבידנד הן מניות של חברה שמחלקת חלק מהרווח שלה עם כל בעלי המניות שלה, על סמך מספר המניות אשר בבעלות כל משקיע. השקעה בחברות עם רקורד חזק של תשלום – והגדלת דיבידנדים יכולה להוביל לתזרים מזומנים יציב גם בתקופת מיתון. אפשרות נוספת היא להשקיע בתעודות סל דיבידנדים, המורכבות מהחברות הידועות בחלוקה שגרתית של דיבידנדים חזקים.

    ולמרות שניתן להוציא את התשלומים האלה כמזומן ולהשתמש בהם כהכנסה, יש גורם נוסף שהופך את הדיבידנדים למושכים יותר בתקופות של תנודתיות.

    היתרון של השקעה במניות משלמות דיבידנד, קרנות נאמנות או תעודות סל הוא שניתן להשקיע מחדש את הדיבידנדים. גם אם ערך המניה שלכם יורד בגלל התנאים, הדיבידנדים המושקעים מחדש מורידים את התנודתיות. נניח שהבורסה יורדת ב- 10%, אבל המניה שיש לכם מחלקת דיבידנד של 3%. אם הוא יושקע מחדש, אתם לא תרשמו הפסד.

    כאשר מחפשים מניות איכותיות אשר משלמות דיבידנד, חשוב לציין שהתשואה לא צריכה להיות הגורם הקובע החשוב ביותר, שכן התשואות הגבוהות ביותר נוטות לבוא עם סיכון נוסף. במקום זאת, חפשו עקביות בתשלום או הגדלת דיבידנדים, דבר המעיד על ממשל תאגידי תקין.

    מעל הכל, אל תיבהלו

    מיתון ושווקים תנודתיים יכולים להיות זמנים מפחידים, אבל אם אתם משקיעים לטווח הארוך, מה שהכי חשוב הוא לשמור על קור רוח. במקרים רבים, הדבר הטוב ביותר לעשות הוא 'לשבת על הידיים', לא לעשות כלום ולסמוך על חוסנו של השוק ועל הגיוון שבניתם בתיק ההשקעות שלכם.