איפה הכסף שלך? הר הכסף והמסלקה הפנסיונית

כיום בישראל, מעל 15 מיליארד ש"ח מכספי ציבור החוסכים ממתינים במשך שנים בחשבונות לא פעילים, ללא דורש. האם אתם יודעים היכן נמצאים כל כספי הביטוח והפנסיה שלכם?

אם אתם לא בטוחים לגבי התשובה, 'הר הכסף' ו- המסלקה הפנסיונית, שתי מערכות מתקדמות ביוזמת משרד האוצר, יכולות לסלק את הערפל ולספק לכם תמונה מלאה של מפת הביטוח והפנסיה שלכם. במאמר הנוכחי נסביר מה כל אחת מהן יכולה לעשות עבורכם ומהם ההבדלים ביניהן.

מערכת ‘הר הכסף’ – למצוא מחטים בהר של ביטוחים

'הר הכסף' הינה מערכת מקוונת מהירה וידידותית למשתמש, שהושקה בשנת 2016 ביוזמת משרד האוצר, מתוך מטרה לסייע לכם לאתר חשבונות נשכחים בתהליך קל ופשוט, בלי שתצטרכו לפנות באופן ישיר לכל בנק שייתכן שהכספים הנשכחים שלכם נמצאים בו. סוגי החשבונות שהאתר יכול לסייע לאתר, הם אלו:

חשבונות בנק על שם קרובי משפחה שלכם שנפטרו, ואתם היורשים החוקיים.
חשבונות עובר ושב שלא התבצעה בהם כל תנועה במשך יותר מתשעה חודשים רצופים.
פיקדונות קצרי מועד שלא פרעתם.
פיקדונות מתחדשים שלא התרחשה בהם שום תנועה במשך למעלה משנתיים רצופות.

בחיפוש כספים על שמכם תוכלו למצוא מידע על קיומם של חשבונות ללא פעילות בחסכונות פנסיוניים המיועדים לגיל הפרישה, כגון קופות גמל וקרנות פנסיה, וכן חשבונות ללא פעילות בביטוחי חיים עם חיסכון, בין שהם מיועדים לגיל הפרישה (ידועים גם כ- ביטוחי מנהלים) ובין שלא. כמו כן, תוכלו למצוא מידע על קיומם של חשבונות ללא פעילות בקרנות השתלמות ועל קיומן של פוליסות ביטוח למקרה מוות (ללא חיסכון).

מנוע החיפוש מאתר גם חשבונות של נפטרים (עם פעילות וללא פעילות) בקרנות השתלמות, וכן פוליסות ביטוח למקרה מוות (ללא חיסכון) שבמקרה של מות המבוטח מעניקות למוטבים בהן את סכום הביטוח שנקבע בפוליסה. החיפוש יעלה גם פוליסות למקרה מוות (ללא חיסכון) שבוטלו בשנה האחרונה בעקבות הפסקת תשלומי הפרמיה לחברת הביטוח.

מטעמי שמירה על חיסיון המידע והפרטיות, המידע שהמערכת מרכזת עבורכם, מציג אך ורק, את שם הבנק שבו קיים חשבון המתאים לשם שחיפשתם. כדי להמשיך בתהליך, עליכם ליצור קשר עם הבנק שבו נמצאו הכספים האבודים שלכם, בהתאם לפרטי הקשר המופיעים בתוצאות החיפוש באתר.

גם אם אתם משוכנעים לחלוטין שלא קיים חשבון פנסיוני המשויך אליכם שאינכם מכירים, כדאי לנסות לחפש.
תהליך איתור הכספים האבודים באתר מתבצע במהירות, בפשטות ובקלות, כך שלא תבזבזו זמן ואנרגיה אם תחפשו. לכו תדעו, אולי תרוויחו מכך כסף שיתכן שנמצא באיזה מקום, ושייך לכם.

 

מערכת המסלקה הפנסיונית – מתהליך מתיש לדו"ח נגיש

המסלקה הפנסיונית היא יוזמה של רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, בשיתוף עם חברת הטכנולוגיה הישראלית Swiftness – חברת בת של – Ness, חברת טכנולוגיה מובילה לאספקה של מערכות מידע ותוכנה.

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

    הקמתה של המסלקה שיטחה את הר הבירוקרטיה, שגרם לכם לוותר על הניסיון להבין היכן החסכונות שלכם והאם ניתן לשפר את התנאים. כעת ניתן לקבל תמונה ברורה ומפורטת על כל החסכונות והתנאים הנלווים להם ובצעד פשוט להחליט לבצע שינוי שעשוי לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים ולעיתים אף מאות אלפי שקלים לאורך השנים.

    עבור מחפשי 'אוצרות' פנסיונים גנוזים, התהליך הוא פשוט להפליא. כדי לקבל מידע עבור כל החסכונות שלכם עליכם להירשם למסלקה הפנסיונית הנמצאת באתר החברה בה קרן הפנסיה שלכם. לאחר מכן, היכנסו למערכת באמצעות קוד אימות אותו קיבלתם. חפשו באתר את אופציה של איסוף מידע, הגישו את הבקשה ולאחר מכן המסלקה תעביר הבקשה שלכם תעבור לכל קרנות הביטוח בישראל (מעל 100 חברות).

    תוך מספר ימים כלל החברות יעבירו את המידע – אם יש לכם חסכונות אצלן או לא. כל המידע יעבור אליכם לאחר מכן. הדו”ח שיתקבל מהמסלקה מכסה את החסכונות הפנסיונים שלכם בהווה ובעבר, פעילים, ואלו שאינם פעילים.

    המידע בדו"ח יהיה מקיף ויכלול את את כל החסכונות הפנסיונים – קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות וביטוח מנהלים. בנוסף, המידע יפרט את סכום החיסכון שנצבר, דמי ניהול אותם אתם משלמים, תשואות שנצברו בחיסכון במהלך הזמן, כיסויים ביטוחיים שונים ועוד.

    כך המערכת מאפשרת לכם להכיר את כל הנתונים, במיוחד אם החלפתם במהלך הקריירה מספר מקומות עבודה וחסכתם לפנסיה. אלו בדיוק החסכונות שייתכן שנשכחו. במידה וישנם כאלו, המסלקה תעלה את זה בפניכם בדו”ח. במידה ואתם מעוניינים להישאר מעודכנים באופן שוטף בנתוני החסכונות הפנסיוניים שלכם, אתר המסלקה מציע מספר אפשרויות לקבלת דו”ח חיסכון פנסיוני מעודכן: אחת לחודש, אחת לרבעון או אחת לחצי שנה.

    עדכון פרטים מהיר ונוח

    בלא מעט חסכונות ופוליסות קיימים כיום טעויות שונות בפרטים האישיים או סטטוס משפחתי שאינו מעודכן, מצב שעלול גם להשפיע על החיסכון עצמו וליצור עלויות מיותרות. כדי למנוע שעות של המתנה לשירות לקוחות בחברות הביטוח בניסיון לתקן את המידע – המסלקה מאפשרת לכם לעדכן את כל פרטיכם האישיים, בכל אחד מהמוצרים הפנסיוניים שיש לו, באופן פשוט וקל, באמצעות המסלקה, כולל – ת"ז, שם, כתובת, מצב משפחתי וכו'.

     

    כל אחד יכול, אבל כדאי להתייעץ

    המסלקה הפנסיונית מנגישה את המידע לציבור, באמצעות ממשק פשוט וידידותי, כך שכל אחד יכול לבצע את החיפוש בכוחות עצמו. עם זאת, המידע המופק מן המערכת הינו גולמי וכדי להפיק מתוכו המלצות מקצועיות לביצוע – כדאי להעביר את הדו"ח לעיונו של המתכנן הפנסיוני שלכם. לחלופין, ניתן להעניק לו ייפוי כוח לבצע את החיפוש בשמכם.

    לאחר שהמתכנן הפנסיוני יקבל מיפוי מלא של התוכניות, הוא יבצע ניתוח מקצועי לזיהוי של עודפי ביטוח, כפל ביטוחי וחוסרי ביטוח, ולאחר מכן יוכל להמליץ לכם כיצד אפשר לחסוך ולארגן את מסלולי הביטוח והפנסיה שלכם באופן אופטימלי.

    מהו ההבדל בין 'הר הכסף' למסלקה הפנסיונית

    כפי שניתן להבין, מדובר בשתי מערכות דומות במהותן. עם זאת, הן שונות זו מזו במספר היבטים.

    מערכת 'הר הכסף' נועדה לאיתור חשבונות עבר לא פעילים, שאין בהם הפקדות כספים מעודכנות (כמו קרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וביטוחי מנהלים). המידע באתר מציג את קיום הכספים והיכן הם נמצאים.

    לעומת זאת, המסלקה הפנסיונית מספקת אינפורמציה לגבי כלל החשבונות – פעילים ובלתי פעילים כאחד, לרבות מידע מלא ועדכני על צבירת החסכונות מכל הסוגים.

    הבדל נוסף בין שתי המערכות הוא קבלת המידע בנוגע לנפטרים. אתר 'הר הכסף' מאפשר לחוסכים לבדוק האם קרובי משפחה אשר נפטרו הותירו אחריהם חסכונות פנסיה וחשבונות וליצור קשר עם המקום שבו הם קיימים במטרה למשוך את הכסף כיורשים. במסלקה הפנסיונית לעומת זאת, אין דרך לקבל מידע על נפטרים.

    עוד הבדל ראוי לציון הוא שהמידע הביטוחי מופיע בזמן אמת באתר 'הר הכסף', ואילו דו”ח של המסלקה הפנסיונית המתנה של 3 ימי עסקים. זהו פרק הזמן במהלכו המסלקה יוצרת קשר עם כלל הגורמים הפיננסים בישראל, אוספת ומארגנת עבורכם את המידע בצורה נוחה ויעילה.

    ולבסוף – הר הביטוח הינו אתר חינמי של רשות שוק ההון למען ציבור המבוטחים ואילו השימוש בשרותי המסלקה הפנסיונית, כרוך בתשלום. אמנם בשנים האחרונות קמו גופים שונים המאפשרים לקבל את המידע בחינם, אולמי מסמך המונפק על ידי המסלקה מחזיק ביתרון משמעותי – הוא מוכר על ידי החוק כמסמך משפטי מחייב וניתן להציג אותו בבית משפט.

    כמובן שאנחנו מזמינים אתכם להצטרף לאלפי לקוחות שכבר בחרו בליווי הפיננסי האישי שאנו מציעים במסגרת אינווסטור 360, לחצו כאן, השאירו פרטים בטופס, ונתאם עבורכם פגישה עם אחד מהמתכננים הפיננסים המוסמכים שלנו