לקראת פרישה ואחריה – הנה מה שאתם צריכים לדעת על תיקון 190

למי, מיועד תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, כיצד ניתן לנצל את יתרונות המיסוי המוצעים במסגרתו, מהם החסרונות שלו ולמי עדיף לבחור במסלולים חלופיים - כל מה שצריך לדעת על כך, כאן בהמשך

כל אזרח ישראלי אשר מגיע לגיל פרישה, מעוניין ליהנות מחסכונות שצבר לאורך השנים. אולם כדי לשמור על רמת החיים שהייתם מורגלים בה לאורך כל שנות העבודה, עליכם למצוא דרכים למנף ולמקסם את חסכונותיכם.

פתרון אטרקטיבי שישראלים רבים מאמצים לאחרונה, נקרא תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, והוא מאפשר לחוסכים להגדיל את הקצבה הקבועה שהם צפויים לקבל מדי חודש, על ידי הפקדה של סכום חד פעמי לקופת גמל, וליהנות מביטחון פיננסי גם לאחר היציאה לגמלאות.

עם זאת, ישנם מצבים בהם עקב אי עמידה בקריטריונים מסוימים, עלול הפתרון המוצע במסגרת תקנה 190, שלא להביא תועלת לחוסך ואף לפגוע באינטרסים הכלכליים שלו. לכן חשוב להכיר את היתרונות והחסרונות של תיקון 190 בתרחישים שונים. על כך נרחיב בהמשך.

 

למה נועד תיקון 190 לפקודת מס הכנסה?

תיקון 190 נועד להשיב לגדולתו את השימוש בקופות גמל כמכשיר חיסכון נזיל, ולעודד אנשים הקרובים לגיל הפנסיה וכן אנשים שכבר יצאו לגמלאות, לבצע הפקדה של חסכונותיהם לקופות גמל בתנאים משתלמים במיוחד, עם אפשרות למשיכה של הכספים בכל מועד. את קופות הגמל לפי תיקון 190 מנהלים חברות ביטוח ובתי השקעות בפיקוח מלא של משרד האוצר.

תיקון 190 לפקודת מס הכנסה שואף "להשיב עטרה ליושנה" בכך שישקם את האטרקטיביות של קופות הגמל כמכשירי חיסכון פופולריים לטווח הבינוני והארוך – אטרקטיביות אשר נפגעה בעיני הציבור, עם הפיכתן של קופות הגמל למכשירי חיסכון פנסיוניים (לטווח הארוך) בלבד בשנת 2008. זאת עושה התיקון בעזרת מגוון של הטבות שהוא מציע לחוסכים באפיק זה.

 

מהם היתרונות של תיקון 190 לפקודת מס הכנסה?

1. הטבות מיסוי אטרקטיביות
הטבות המס המוצעות כחלק מתיקון 190, הן בין התועלות המשמעותיות ביותר עבור כל חוסך שגילו למעלה מ- 60. הכספים שנחסכו בקופות גמל במסגרת תיקון 190, ניתנים למשיכה עם היציאה לגמלאות בתור כסכום הוני (משיכה חד פעמית) או כקצבה חודשית קבועה. במקרה של משיכת הסכומים הצבורים בקופת גמל כקצבה חודשית, ניתן לחוסכים פטור מוחלט מתשלום מס רווח הון.

במידה והחוסכים יעדיפו לבצע משיכה הונית של כספי החיסכון, שמורה להם הזכות לשלם מס רווחי הון בשיעור של 15% בלבד מן הרווח הנומינלי (הרווח על ההשקעה, כולל האינפלציה) לעומת מס רווחי הון של 25% מהרווח הריאלי (כפי שנהוג במכשירי חיסכון אחרים).

כמו כן, ניתן לבצע העברה של הסכומים הצבורים בקופת גמל במסגרת תיקון 190, בין מסלולי השקעה שונים, או בין קופות גמל שונות, מבלי שהדבר יירשם כאירוע מס המחייב תשלום של מס רווחי הון.
בנוסף, על פי סעיף 47 לפקודת מס הכנסה, ישנו כפל הטבות שניתן לחוסכים כהטבת מס בגין הפקדת סכומי כסף פנויים לקופת גמל.

2. הטבה בדמי הניהול
קופות גמל מצטיינות בדמי הניהול נמוכים במיוחד בהשוואה למכשירי השקעות מסוגים אחרים (למשל: תיקי השקעות מנוהלים, קרן נאמנות, פוליסת חיסכון וכן הלאה). יתרה מכך, לא נגבים כנגדן עמלות בנקים.

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

    3. מגוון מסלולי השקעה
    בקופות הגמל ניתן למצוא מגוון של מסלולי השקעה בשווקים שונים ומבחר מוצרים פיננסיים. תיקון 190 תומך בין היתר גם באפשרויות מגוונות ביותר לפיזור סיכונים, כך שהחוסכים יכולים ליצור תיקי השקעה מאוזנים בסיכון נמוך יחסית, בהשוואה לאלטרנטיבות הקיימות בשוק ההשקעות.

    4. אפשרות חשיפה להשקעה בנכסים בלתי סחירים
    תיקון 190 מאפשר למשקיע לחשוף את קופת הגמל שלו להשקעה בנכסים בלתי סחירים (אשר אינם זמינים לרוב ציבור המשקיעים להשקעה באופן ישיר) בשיעור של עד 30 אחוז מן ההשקעה הכוללת, מה שמועיל מאוד לפיזור סיכונים בתיק ההשקעות.

    5. שימור הטבת המס בהעברה בין דורית
    קופות גמל מאפשרות הגדרה של מוטבים למקרה פטירה של העמית החוסך. באופן זה, כאשר החוסך נפטר, יורשי קופת הגמל שלו יהיו זכאים לקבלת פטור מלא ממס רווח הון, בגין כלל הרווחים שנצברו בקופת הגמל שבבעלותו – במידה וטרם מלאו לנפטר 75 שנים.

    במקרה של פטירה לאחר גיל 75, יוכלו המוטבים לבחור בין אפשרות למשיכה הונית חד פעמית של החיסכון בקופת גמל, החייבת בתשלום מס רווחי הון בגובה 15% מן הרווח הנומינלי (במקום 25% מהרווח הריאלי), או לקבל את הכספים בתור קצבה חודשית קבועה הפטורה לחלוטין ממס רווחי הון.

    6. דחיית התחשבנות בגין אירועי מס
    תיקון 190 מגדיר כי מס רווחי הון על סך 15% ממכלול הרווחים הנומינליים בקופת הגמל, ישולם רק פעם אחת – במעמד משיכת הסכומים הצבורים בקופת הגמל. באופן זה, השקעה בקופת גמל לפי תיקון 190, הופכת להשקעה אפקטיבית בריבית דריבית, עם קיזוז פנימי עבור רווחי הון או הפסדי הון, שאינו מצריך הגשה של דוחות לרשויות המס.

    7. אפשרות ליהנות מהלוואה בתנאים אטרקטיביים
    בעלי קופות גמל זכאים, במסגרת תיקון 190, לקחת הלוואה בריבית מצוינת של פריים מינוס 0.5% כנגד הכספים הצבורים בקופת הגמל שלהם.

     

    מהם החסרונות של תיקון 190 לפקודת מס הכנסה:

    1. נזילות תלויית גיל וקבלת קצבת פנסיה
    תיקון 190 מתנה את הנזילות של קופות הגמל, בכך שהחוסכים הינם בני 60 לפחות וביכולתם להציג שלושה תלושי קצבה המעידים על כך שהוא מקבל קצבת פנסיה או פנסיה תקציבית בסכום מינימלי של 4,525 שקלים לפחות (מעודכן לשנת 2020).

    במידה והקצבה המזערית של החוסך אינה מגיעה לסכום זה, לא יתאפשר ביצוע משיכה הונית מהקופה. אדם שהחליט לדחות את יציאתו לגמלאות ולפיכך טרם מקבל קצבת פנסיה חודשית, יחויב בשיעור מס של 35% בגין משיכת הכספים מקופת הגמל שלו.

    2. תלות בתנאי האינפלציה
    היות ותיקון 190 לפקודת מס הכנסה, קובע כי תשלום מס רווחי הון על משיכה הונית של קופת הגמל, יעשה בשיעור של 15% מהרווח הנומינלי (הרווח על ההשקעה, כולל האינפלציה), עלייה של האינפלציה במדינת ישראל, עלולה לפגוע משמעותית ברמת האטרקטיביות של הטבת מס זו.

    מפאת מגבלת המשיכה של קופות גמל לפי תיקון 190, ככל שהחוסכים רחוקים יותר מגיל הפרישה, כך הם חשופים לסיכון גדול יותר עם הכספים שהם משקיעים בקופת גמל, מאחר וקשה לצפות מראש את השינויים האפשריים בסביבת הריבית עד מועד פדיון הכספים.

    3. מגבלה על היוון קצבה מוכרת
    לפי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה, חוסכים אינם יכולים לבצע משיכה הונית של הסכום המלא שהפקידו לקופת הגמל שלהם ללא אישור מרשויות המס, היות וסכום בסך 34,848 ש"ח מכלל הסכומים שנצברו בקופת הגמל (מעודכן לשנת 2020), מסומן אוטומטית על ידי בית ההשקעות או חברת הביטוח שמנהלת את קופת הגמל, כסכום המוקצה לקצבה מזכה (קצבת פנסיה פטורה ממס).

    סכום זה יהיה זמין למשיכה הונית רק לאחר שהוגש טופס 161 ד' בגיל הפרישה, ובתנאי שיתקבל אישור מפקיד שומה במס הכנסה. חשוב לציין כי במקרה בו החוסך מבצע הפקדה לקופת גמל לפי תיקון 190 מדי שנה, סכום הקצבה המזכה יסומן כסכום שאינו ניתן למשיכה הונית מתוך כלל הפקדות שבוצעו באותה שנה.

    4. סרבול בעבודה עם קופות גמל המנוהלות בחברות שונות
    חוסכים אשר מפקידים כספים לקופות גמל המנוהלות תחת בתי השקעות או חברות ביטוח שונות באותה שנת מס, יגלו כי כל חברה מסמנת 34,848 ש"ח מכלל הפקדותיהם השנתיות, בקופת הגמל אשר מנוהלת אצלה. סכום זה מסומן בתור קצבה מזכה בכל אחת מן הקופות שברשותם. פעולה זאת מצמצמת את הסכום הכולל שישאר זמין למשיכה הונית חד פעמית, בכפוף לעמידה ביתר התנאים, ללא צורך באישור מרשויות המס.

    אמנם לא מדובר בבעיה לא פתירה וניתן להסדיר את הנושא על ידי בחירה בחברה שבה יישאר הסכום המסומן על תקן קצבה מזכה – והעברת אישור על כך ליתר החברות, שיסמנו את הסכומים שנצברו בקופת הגמל שמנוהלת אצלן בתור כספי קצבה מוכרת. אולם מדובר כמובן בעוד הליך ביורוקרטי שתידרשו להתמודד עמו.

    5. ללא כיסוי של הטבות פיננסיות לבני 70 ומעלה במכשירים אלטרנטיביים
    חוסכים שנולדו לפני ה- 1 בינואר 1948, אשר הגיעו לגיל החוקי ליציאה לפנסיה ומעוניינים להפקיד כספים נזילים למכשיר חיסכון, יגלו כי הם זכאים להטבת מס שנתית על רווחיהם בשוק ההון, בכפוף לסעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה.

    מדובר בהפחתה מאוד משמעותית במס רווחי הון על הכנסות מריבית או תוכנית חיסכון בשיעור של אלפי ש"ח לשנה (עד לתקרה שנתית של 13,560 ש"ח ליחיד או 16,680 ש"ח לזוג, בהינתן ושני בני הזוג הגיעו לגיל 55 לפני ה- 1 בינואר 2003).

    משמעות העניין היא כי חוסכים בגיל פנסיה אשר יעמדו בכל הקריטריונים המוגדרים בסעיף 125 ד' לפקודת מס הכנסה, יוכלו להנות מהחזרי מס שנתיים בסכום של עד 3,390 שקלים ליחיד או עד 4,170 שקלים במקרה של זוג (כל הנתונים המספריים עדכניים לשנת 2020). אולם הטבת מס זו אינה זמינה עבור חיסכון במסגרת תיקון 190, אלא רק במקרה של הפקדתם של הכספים בפוליסות חיסכון.

     

    בשורה התחתונה:

    בסופו של דבר, אף מוצר חיסכון או השקעה אינו מושלם, וזה נכון גם לגבי תיקון 190 לפקודת מס הכנסה.
    ועדיין, במקביל לחסרונות שלו, תיקון 190 מציע מספר יתרונות בולטים שלא היו זמינים בעבר, עבור חוסכים המעוניינים להפקיד כספים באופן עצמאי לקופות גמל וליהנות מדמי ניהול אטרקטיביים, מגוון אפשרויות לפיזור סיכונים בהשקעות, והטבות מס משמעותיות בהקשר של היוון הכספים הצבורים בקופה או משיכה שלהם כקצבה חודשית.

    אם אתם מתקרבים לגיל שישים או או עברתם אותו, מדובר באפיק השקעה שכדאי לשקול, בזכות האפשרויות לצמצום המס עד כדי קבלת פטור מלא ממנו במידה ותבחרו למשוך את החסכונות שלכם בקופת הגמל לפי תיקון 190, לפי קצבה חודשית.