מה התפקיד של הביטקוין בתיק השקעות עדכני?

המגמות הלוהטות בעולם הקריפטו - עם יוני אופיר ויואב מור מקרן הגידור "פינובה"

להאזנה לפרקים נוספים

השבוע אירחנו לוובינר מיוחד, את יוני אופיר ויואב מור מקרן ההשקעות 'פינובה', המשקיעה בעולמות הקריפטו.

השיחה היתה קצבית ועמוסה במידע חדש ומרתק. אנחנו מאוד ממליצים לכם ולכן לצפות בהקלטה המלאה של הוובינר כאן למעלה.

התחלנו את השיחה עם הסבר על בלוקצ'יין – טכנולוגיית הליבה של ביטקוין, אית'ריום ושאר 15 אלף מטבעות הקריפטו הקיימים. הבנו איך המטבעות האלו בנויים בדגש על BTC, ושמענו על תהליך הכרייה (mining) של מטבעות חדשים.

יוני ויואב גם הציגו את נקודות החוזק של הביטקוין ואת הבעיות שהוא פותר:

  • עמידות גבוהה לפריצות. עד היום אף האקר, כולל של גופי מודיעין, לא הצליח לפרוץ, לזייף או לשנות מידע על-גבי בלוקצ'יין, וזה לא בגלל שלא ניסו…
  • מטבע מבוזר. ל – BTC אין יו"ר, מנכ"ל, או דירקטוריון שיכולים להחליט מחר בבוקר שהם משנה את החוקים. אין ארועי בקדייטינג – שינוי רטרואקטיבי של מועד הענקת אופציות למניות, אין 'הזאב מוול-סטריט' (אבל יש לוויתנים), ועוד ועוד.
  • דיפלציוני – ביטקוין תוכנן ונוצר עם כמות מוגבלת וידועה מראש של 21 מיליון מטבעות – BTC, כאשר מתוכם, כמעט- 19 מיליון כבר נוצרו. יתר המטבעות ישוחררו לשוק בתהליך הדרגתי ארוך שיימשך עמוק לתוך המאה ה- 22.
  • בעלות על הכסף. כשאנחנו מחזיקים ביטקוין, הוא שלנו, שמור בארנק קריפטו, המשמש כ- כספת דיגיטלית
    מאובטחת, שרק אנחנו יודעים את הקוד שלה.

 

נושא השיחה הבא שלנו היה תהליך הצמיחה האימתני של יקום הקריפטו, במיוחד בשנתיים האחרונות – כאשר מנועי האימוץ המרכזיים הם: מעל 80 מיליון בני דור המילניאלס (בארה"ב לבדה), שאיבדו אמון ו/או עניין במערכת הפיננסית המסורתית, במיוחד על רקע משבר הסאב-פריים ב- 2008. מדובר בדור שחווה את העולם דרך משקפיים ומסכים דיגיטליים, שבעתיד יהיו גם ב- 3D, ומבחינתו ביטקוין הוא חלק טבעי בנוף הפיננסי.

מנוע הצמיחה הנוסף הוא כמובן הכסף הגדול והאימוץ המוסדי. לתהליך הזה יש מספר אינדיקטורים, ביניהם אפשר להזכיר את:

  • האישור של ה- SEC לגופים פיננסיים אמריקאים, להציע שירותי בנקאות למטבעות קריפטו.
  • פידליטי, ג'י.פי מורגן,ובנקים מובילים נוספים מגדילים את היקפי הגיוס וההכשרה של צוותים מקצועיים, ומקימים טריידינג-דסק ייעודיים לקריפטו.
  • קבלה של מטבעות קריפטו כאמצעי תשלום מצד פייפאל, ויזה, AT&T, סטארבאקס, טוויטר, טסלה (חלקית) ועוד.
  • אל-סלוודור הפכה למדינה הראשונה בעולם שאימצה את BTC כמטבע רשמי. על הקו מתחממות מדינות נוספות, ברזיל וצ'ילה לדוגמא.

בהמשך ישיר לכך, דיברנו על תמונת המצב הרגולטורית בעיקר בסין וארה"ב. הסיבה שסין אסרה על החזקה ומסחר של מטבעות קריפטו היא פשוטה – הסינים נמצאים בשלבים מתקדמים של הנפקת יואן דיגיטלי והם רוצים לחסל את התחרות. מעבר לכך, יציאתה של סין מהמשחק העבירה את מרכז הכובד של חוות הכרייה (כמעט 80% מהן פעלו בסין) למקומות יותר דמוקרטיים, מפוקחים ו- 'ירוקים', וזה מצוין.

בארה"ב לעומת זאת, הקונגרס וכל הגופים הרגולטוריים הרלוונטים, מתקדמים במרץ לקראת חקיקה, פיקוח והסדרה של כללי משחק ברורים, תהליך שקהילת הקריפטו מחכה לו שנים. כמובן, התייחסנו גם למטבעות דיגיטליים מדינתיים, כמו היואן שהוזכר ועל ההזדמנויות והסכנות שהם יוצרים.

אפרופו רגולציה, בישראל, כרגיל, היזמים טסים קדימה עם פרויקטים מדהימים, אבל החקיקה לא ברורה והמחוקקים עוד לא באירוע.

בהמשך הכרנו את אית'ריום (ETH) וסולנה (SOL), שני השחקנים הגדולים של תחום החוזים החכמים (smart contracts). הבום הגדול ששני הפרויקטים האלו (וגם אחרים)יצרו, הוא הפיכה של בלוקצ'יין מטכנולוגיה בסיסית המשמשת רק לתשלומים, למשהו שאפשר לעשות איתו הרבה יותר דברים, כמו DE-FI ו- NFT.

בהקשר הזה, דיברנו גם על פתרונות שכבה שניה (layer 2) כמו פוליגון (MATIC) – שהם רשתות משנה המתחברות לרשת האם ועוזרת לה לעבד ולסלוק עסקאות במהירות גבוהה יותר.

למי שפחות בקיא במושגים: מאחורי תחום Decentralized Finance) DE-FI -בנקאות מבוזרת) מתפתחת מערכת שלמה של בנקאות אלטרנטיבית, המציעה את כל שירותי הבנקאות המסורתיים, בנוסף על מכשירים פיננסיים מתוחכמים שהבנק 'הרגיל' שלנו לא מסוגל ו/או לא רוצה לתת.

המושג NFT (מטבע שאינו ניתן להחלפה – non fungible token) הוא גירסה דיגיטלית של אובייקט כלשהו, ​​כמו יצירת אמנות, המאפשרת ליוצרי תוכן דיגיטלי להוכיח שהם הבעלים של הגרסה הרשמית של האובייקט הזה, ולגבות תשלום תמורת השימוש שנעשה בו.

לקראת סיום, יוני ויואב חלקו איתנו מספר עצות ותובנות חכמות לגבי התהליך שאנחנו המשקיעים, צריכים לעשות, לקראת החלטה על כניסה לתחום הקריפטו:

להכין שיעורי בית, ללכת על הפרויקטים הגדולים שכבר עשו דרך והוכיחו את עצמם, לעשות את זה בהדרגה, להשקיע רק סכום שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו להפסיד, ובעיקר -להיות סבלניים ולהסתכל מעבר לטווח הקרוב, אל מה שמעבר להר. זאת הדרך להתגבר על התנודתיות החדה שמאפיינת את שוק הקריפטו.

העולם התחיל בביטקוין אבל הוא מתפתח להרבה כיוונים יותר מעניינים. זה תחום חדש ומעניין שיהיה חלק מהשנים שלנו בעתיד. זה לא מאוחר להיכנס ויש עוד הרבה יהלומים לגלות.

לבסוף, סיכמנו שנקיים בקרוב וובינר נוסף, שכנראה יעלה לרשת כ- NFT…

זה המקום להגיד תודה רבה ליוני ויואב ולכל מי שצפה בנו אתמול.
אם פספסתם, הקלטה של הוובינר המלא מחכה לכם כאן למעלה.

להתראות בקרוב!

בפקקים, בזמן שטיפת כלים או בעבודה מוזמנים להאזין לנו בפודקאסטים השונים לכל אורך השבוע –
חפשו את "רשת אינווסטור לייב" בספוטיפיי, אפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס ובכל שאר אפליקציות הפודקאסטים האחרות
לחצו על הבאנר להאזנה

להאזנה לפרקים נוספים