מתי כדאי להשקיע דרך קופת גמל בניהול אישי (IRA)

קופה בניהול אישי היא דרך טובה ליהנות מהטבת מס, דחיית מס, פטור מניכוי מס במקור ועמלות נמוכות. איך רוכשים באמצעותה מניות ואופציות? מה עושים אם רוצים מינוף? ומתי משתלם לנייד כספים מקרן השתלמות מסלולית? מורה נבוכים ל-IRA

IRA, או בשם המלא: Individual Retirement Account, זו פלטפורמת ניהול אישי בתוך המכשיר הפנסיוני – קרן השתלמות, קופת גמל, ובעתיד כנראה גם קרנות פנסיה וביטוחי מנהלים. (כיום ניתן לנהל בקרן פנסיה רק את מרכיב הפיצויים)
קופות בניהול אישי נכנסו לשימוש בעקבות המשבר הכלכלי של 2008 ובישראל צברו תאוצה ב-2012. היתרון הוא במיסוי: במכשיר פנסיוני, ובמיוחד בקרן השתלמות, יש הטבת מס משמעותית על הרווח. אם הכסף שלכם מנוהל דרך תיק השקעות בבנק או אצל ברוקר, כאשר מקבלים דיבידנד/קופון או מוכרים מניה ברווח, הגורם המנהל את התיק מנכה ממנו מס במקור. לא כך בגמל בניהול אישי.

ישנן שתי תצורות נפוצות לניהול אישי: תיקון 190, המחייב עמידה בתנאים מסוימים ואין בו נזילות לחוסך עד גיל 60, וקרן השתלמות.
מכיוון שהאפשרות של תיקון 190 יותר מורכבת מבחינת הנזילות והתנאים המקדימים, במאמר זה נתמקד בעיקר באפשרות לבצע ניהול אישי דרך קרן השתלמות.
(מי שמעוניין לבדוק איתנו אפשרות לניהול אישי במסגרת תיקון 190 מוזמן לפנות בטופס כאן למטה וניצור איתו קשר)

 

קרן השתלמות בניהול אישי

מרגע שהקרן עומדת במינימום הצבירה שדורשים גופי הגמל המתפעלים, ניתן לנייד אותה לניהול אישי. מי שמחזיק בעוסק מורשה או פטור, יכול פשוט לפתוח קרן השתלמות חדשה ולהפקיד כספים חדשים לתוכה. עצמאיים מכירים את זה היטב: לקראת סוף השנה מזכיר להם רואה החשבון את גובה ההפקדה השנתית שיעניק את מלוא הטבת המס – זאת כתלות בגובה ההכנסה השנתית ועד תקרה של 18,800 שקל. אלא שבניהול הכסף תחת IRA ניתן להפקיד עד 5.47 מיליון שקל. על החלק שמעל תקרת ההפקדה אכן ישולם מס – אבל רק במעמד הפדיון.

 

מדוע משתלם לדחות את המס?

נמחיש דרך דוגמה מספרית: נניח שהתחלנו עם 100 אלף שקל, קנינו מניות, גרפנו רווח של 20% וכעת יש לנו 120 אלף. עכשיו אנחנו רוצים למכור ולקנות מניות אחרות. דרך הבנק, היינו צפויים לניכוי במקור של 25% מס רווחי הון, שהיה משאיר בידינו רק 115 אלף שקל. ב-IRA, בינתיים, נשארנו עם 120 אלף. עכשיו נניח שעשינו עוד 10% רווח. שלא כמו בבנק, ב-IRA ה-10% האלה הם מתוך 120 אלף, ולא 115 (וכן הלאה) כך אנו צוברים למעשה ריבית דריבית בברוטו. בסוף הפדיון יש חלק שעליו נהיה פטורים ממס, וחלק אחר שעליו נשלם מס של 25% ריאלי. במצטבר, ייצא ששילמנו הרבה פחות מס – ונשארנו עם הרבה יותר בכיס.

בפדיון חלקי התמונה טובה אפילו יותר: אם נחזור לדוגמה המספרית שלנו, נניח שאנחנו רוצים למשוך את ה-20 אלף שעשינו כרווח. המחשבה האינטואיטיבית היא שנידרש לשלם 25% על כל הסכום, אבל זה לא נכון: הקופה עשתה 20%, ולכן רק על 20% מהמשיכה – במקרה הזה, 4,000 שקל – נידרש לשלם מס רווח הון של 25%, כלומר: אלף שקלים. שאר הכסף ייחשב כמשיכה מהקרן (במקרים חריגים קורה שמחשבים 50-50 בין הקרן לרווחים, וזה עדיין משתלם).

 

מפקידים דולרים, מחויבים בשקלים

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

    המיסוי, חשוב לזכור, הוא לפי הערך השקלי. ניקח עוד דוגמה: נניח שהפקדנו גם דולרים לחשבון ורכשנו מניות במאה אלף דולר. נניח שבעת ההפקדה, הסכום הזה שווה 350 אלף שקל. ונניח שעשינו כמה החלטות טובות, וכעת השווי שלנו עומד על 150 אלף דולר. על פניו, תשלום מס רווחי ההון אמור להיות נגזרת של הרווח, קרי – 50 אלף דולר. אלא שזה כבר תלוי בשער המטבע: אם הדולר ירד בשיעור כזה ששווי התיק בשקלים הוא עדיין 350 אלף, לא נשלם מס. במקרה ההפוך, אם הדולר עלה באותו זמן, נשלם יותר. ואם כבר מט"ח, עוד נקודה חשובה: מומלץ לא לבצע המרות בתוך הקופה, שם השער לא משתלם בעליל. אם נרצה להפקיד דולרים, נמיר משקלים בחוץ ונפקיד.

     

    מגבלת המשקל במניות

    לא ניתן להשקיע יותר מ-10% מסך הקרן במניה של חברה ספציפית. ההגבלה הזאת חלה במעמד הקנייה. זה אומר שאם קנינו מניה ולאחר מכן היא עלתה אל מעבר ל-10% מהתיק, אין צורך למכור כדי לאזן. במקרה כזה, אומנם, סביר להניח שגוף הגמל יפנה אלינו בעקבות התרעה שקפצה במערכות ויקציב לנו פרק זמן לתיקון. אבל הסבר מצידנו על אותה עליית ערך, ובדיקה שלו שאכן כך, יספיק. בלי ההסבר, או עקב חריגה מלכתחילה, החשבון עלול להיחסם – ולשחרר אותו חזרה זו פרוצדורה. במוצרי מדד, קרנות נאמנות, קרנות סל, ETF וכדומה, לא קיימת הגבלת משקל שכזאת.

    מה כדאי לרכוש ב-IRA ומה פחות

    על ניירות ישראליים – מניות, אג"ח, קרנות, תעודות סל – נהנה בכל המקרים מפטור ממס או מדחיית מס. במקרה של קרנות ריט (ריט1, סלע נדל"ן וכדומה) זה משתלם במיוחד, כיוון שבריטים החיוב הוא לפי המס שולי של המשקיע, אשר יכול להגיע לשיעורים גבוהים שניאלץ לחתוך מכל דיבידנד. באשר למניות חו"ל, כאן יש הגנה ממס עיזבון שחל על כל נכס אמריקאי בסכום של מעל 60 אלף דולר. בקופת גמל אנחנו לא חשופים למס, כי הלקוח הוא הגמל ולא אנחנו. אומנם, יש הסבורים כי ניתן לאתגר את ההגנה הזאת. אך בשונה מתיק המנוהל בבנק או אצל ברוקר, אין בינתיים תיעוד של מקרה כזה ב-IRA. באשר למיסוי השוטף, קופונים מאג"ח ודיבידנדים ממניות מנוכים על ידי האמריקאים במקור, כך שבנקודה הזאת אין יתרון ל-IRA. לעומת זאת, במניות צמיחה המוחזקות לשם עליית ערך, ניתן ליהנות מאותם יתרונות מיסוי כמו בנייר ישראלי. מניה כמו מיקרוסופט למשל, שאמנם מחלקת דיבידנד שממוסה במקור, כן יש הגיון להחזיק ב-IRA מכיוון שהרציונאל לקנייה שלה הוא ככל הנראה ציפיות להמשך צמיחה ועליית ערך, ופחות התשואה השוטפ הנגזרת מתוך הדיבינדנד.

     

    דמי ניהול ועמלות קנייה ומכירה

    טכנית, אנחנו פועלים מול שני גופים: גוף הגמל וחבר הבורסה. כלומר, אנחנו יכולים לפתוח קופה במיטב דש ולבקש שהברוקר יהיה מיטב טרייד, אבל אפשר גם לבקש שהברוקר יהיה בנק לאומי או פועלים. דמי הניהול ב-IRA הם בדרך כלל סביב 0.4%-0.3% ועמלות הקנייה/מכירה באזור 0.04%, שזה אטרקטיבי. בניירות זרים העמלות אטרקטיביות פחות, אבל במקרים רבים ניתן להתמקח.

    טיפ למשקיעים כשירים

    ניתן לרכוש ממוסדות ישראליים או מחו"ל את רוב הקרנות האלטרנטיביות – חוב פרטי, אשראי צרכני, PE, IBO וכל הסגמנטים – דרך IRA, ללא הגבלת משקל (כלומר, אפשר לקנות קרן אחת בסכום כולו). המיסוי הוא רק ביציאה, מה שמגדיל את הנטו. חשוב רק לוודא לפני כן שהקרן מאושרת על ידי הגוף המנהל. דגשים נוספים שכדאי להכיר

    יש אופציות, ואפשר לקנות CALL ו-PUT (עד 5%). לגבי כתיבה, זה יותר בעייתי וכנראה לא יתאפשר.

    מי שבוחר ב-IRA לא יוכל לקבל מינוף מקרן ההשתלמות שלו. ניתן לחזור בהמשך לקרן מסלולית.

    נזילות מתאפשרת לאחר ותק של שש שנים. עצמאי יכול לבצע השלכת ותק לקופה חדשה, אך מומלץ לבדוק זאת.

    לאחר פדיון, ואפילו חלקי, הקופה נסגרת להפקדות חדשות.

    הורשה: כמו בכל מכשיר פנסיוני, היא מתבצעת לפי מוטבים הגוברים על הצוואה. זאת בשונה מתיק השקעות בבנק/ברוקר, שם נקבעת ההורשה על פי היורשים החוקיים.

    לא ניתן לנייד ניירות. אם יש לנו תיק בבנק, לא נוכל להעביר אותו כמו שהוא. IRA יודעת לקבל רק מזומן.

    גם כשמניידים קרן השתלמות לטובת ניהול אישי, הפעולה הטכנית היא הנזלה של הקרן המסלולית ופתיחת קופה בניהול אישי עם הכסף המזומן (אם כבר יש לנו IRA, ניתן כמובן לנייד אותו כפי שהוא לגוף אחר).

    המינימום לפתיחת IRA הוא לרוב סביב 300 אלף שקלים. אבל עם קצת ניסיון ורצון טוב, אפשר גם עם פחות. אינווסטור360 תשמח לסייע (ורק נבהיר שאין עמלות הפצה על IRA).

    למידע נוסף, אתם מאוד מוזמנים להאזין לפודקאסט שלנו בנושא