התובנות והתוכניות של מגדל, המוסדי הגדול בישראל

כשאתה מנהל 350 מיליארד שקל והכי גדול במגוון אפיקים, להחלטות שלך יש השפעה משקית ולמעלה מזה. נועם בועז ויובל באר אבן ממגדל הציגו לנו את המגמות, הניתוחים והתיק העתידי

להאזנה לפרקים נוספים

הפעם, השאלה היא לא לשם מה הבאנו את האורחים שלנו, אלא איך לא עשינו את זה קודם. מגדל  היא הגוף המוסדי הגדול בישראל, וזה אפילו לא נגמר כאן – בעקבות השקל החזק, היא נחשבת כיום גם לגוף מוסדי בגודל בינוני בשוק ההשקעות הגלובלי. אם כוללים את הנוסטרו, מגדל מנהלת כיום סדר גודל של 350 מיליארד שקל, עם תיק מניות בערך השקלי הגדול במדינה. אחזקות הנדל"ן שיש לה בארץ הופכות אותה לאחת החברות הגדולות גם בתחום הזה. 

נועם בועז שהגיע לוובינר שלנו הוא מנהל השקעות עמיתים במגדל. הוא נמצא בתפקידים שונים בחברה מאז 2007, ומספר שאחד היתרונות בגוף גדול כל כך הוא שתמיד יש עוד מה ללמוד ולאן להתקדם מבפנים. יחד איתו הגיע יובל באר אבן, מנהל תחום מניות ישראל בחשבונות ארוכי הטווח. לשוק ההון הוא נכנס ב-2008 – שנה מעניינת להתחיל בה. בסדרי הגודל של מגדל, לכל צעד יש אפקט על השוק כולו – מה שמקנה להחלטות ולשיקול הדעת של נועם ויובל השפעה משקית.     

נועם לקח אותנו לסיבוב היכרות עם חטיבת ההשקעות של מגדל. יש בה קרוב למאה עובדים והיא נמצאת כל הזמן בחיפושים וגיוסים. הוא הציג לנו את ההשקעות בשוק הסחיר והלא סחיר, את קרנות הפרייבט אקוויטי ועוד. יפה לראות שכמעט בכל מסלול, ודאי בחסכון ארוך הטווח, הם באמת הגדולים בארץ. נועם עמד על יתרונות המסלולים ארוכי הטווח בישראל כמדינה עם דמוגרפיה צעירה, מערכת פנסיונית בריאה יחסית וזרם גדול של הכנסות וצמיחה. לדבריו, זה מחייב את העוסקים במלאכה לחפש כל הזמן איפה לזרוע ולהשקיע את הכסף – אתגרים אחרים לחלוטין מבאירופה למשל, עם מבנה אחר לגמרי של האוכלוסייה.  

איך מאזנים את סיכון המניות עם תשואת אג"ח אפסית?

שני האורחים שלנו דיברו בהרחבה על המשימות לשנה ולשנים הבאות. הם הציגו את נקודת הפתיחה המאתגרת של 2022. בתחום האג"ח, סיפרו, התשואות הריאליות שמציגים השווקים שליליות יותר ממה שראינו זה 40-30 שנה. המכה בזמן הקורונה הייתה חזקה, וגם ביציאה ממנה נותרו התשואות נמוכות מאוד (בגרמניה כבר הגיעו לאפס). ניתחנו יחד, בקווים כלליים, גם את שוק המניות שעלה ב-2021 בעיקר בזכות הגידול ברווחים תוך צמצום המכפילים. דיברנו על שוק העבודה הלוהט – כבר ממש לא עניין זמני – ועל העלייה החדה באינפלציה לאחר שנים של יציבות מחירים. 

הם הציגו את השינויים המרכזיים בתמהיל התיק הפנסיוני בעולם בעשור האחרון ואת המגמה שהייתה באותן שנים בישראל – עלייה של 15% בממוצע בחשיפה למניות בתיק המוסדי. כיום יש כ-45% מניות בתיקים, לאחר שרבים הוסיפו סיכונים וצמצמו בכך את הפערים ביחס למקובל בעולם. כל זה מביא אותנו לדילמה הנוכחית: איך מאזנים את סיכון המניות בתיקים ומתמודדים עם בעיית חוסר התשואה באג"ח? 

אחת האסטרטגיות המרכזיות לעת הנוכחית היא שילוב של נכסים לא סחירים בתיק ההשקעות. זאת כדי לייצר תיק עם תוחלת תשואה משופרת, תוך מיתון התנודתיות והפחתת הקורלציה לשווקים הסחירים. יובל ונועם הציגו לנו את התיק העתידי של מגדל, שבו נראה הגדלה של הנכנסים האלטרנטיביים, בדגש על תשתיות, על חשבון נכסי ממשלה ואשראי בתשואה נמוכה יחסית. הם מעריכים שהשינוי הזה יגלם תוספת של 0.5% לתיק בשנה. 

תזות השקעה מעניינות ונקודות נוספות שעלו בשיחה:

  • תחום האנרגיה המתחדשת – מגה טרנד עולמי עם דחיפה חזקה של ממשלות וארגונים, גם כנגזרת לבעיות בשרשרת האספקה (וכנראה גם לפחד מהדוב הרוסי בתחום החשמל). 

 

  • ה-Reopening פוסט הקורונה – אימפריות ההזמנות המקוונות צפויות לחזור לצמוח; חברות כרטיסי האשראי עושות את העמלות הגבוהות ביותר מהמרה בעסקאות חו"ל (גם האינפלציה מגדילה את שוויין). 

 

  • מניות הסייבר – שוק שאמור לצמוח ב-10% מדי שנה בגלל צורך אמיתי וגובר, בענן כמו גם בתחום המסורתי. החברות מספקות אדג' עם מכפילים סבירים יותר מכפי שהיו לפני שנה.

 

  • גל ה-IPOs, המגפה השנייה שהגיעה ב-2020 וייצרה הרבה מאוד עבודה למוסדיים. זה מבורך, זו מהות הבורסה, אבל ממרחק של חצי שנה – אפשר לראות שלא מעט הונפקו מוקדם מדי ובשווי גבוה מדי. כיום השוק רווי ובררן יותר, וטבעי שהעסק קצת מתייבש. 

 

  • אג"ח להמרה – דרך אפקטיבית להתמודדות עם מניות שיורדות ומתרחקות מהשיא. מעין חשיפה ל"אקוויטי בתחפושת" ובדלתא נמוכה יותר, שמייצרת רצפה בחלק התחתון. מהלך כזה בוצע במגדל עם WIX: מכירת מניות סביב 150 דולר והחלפתן באג"ח להמרה ב-91 דולר. כעבור מספר חודשים המניה נחתכה כמעט בחצי ל-80 דולר, לעומת ירידה ל-88 של האג"ח להמרה.

 

בתחום הנדל"ן, הם הציגו לנו פרויקטים מובילים בייזום: מגדל עלית ברמת גן, מתחם האלף בראשל"צ, מגדל BBC בני ברק ומתחם תל השומר למדע וחדשנות. דיברנו גם על דפוסי הצרכן הישראלי בשוק החסכונות ארוכי הטווח, שהוא הרבה פחות ממונף ביחס לעולם, ועל המשך הפדיונות הגבוהים בקניונים. התרחיש שבו כל סבתא יושבת עם אייפד ומזמינה מרחוק לא מתממש, בינתיים. 

אין ספק שהיה סופר מעניין, ושהמומחים ממגדל נתנו המון ערך ביחס למגמות העכשוויות והעתידיות. סיכמנו טנטטיבית שזו הייתה הפעם הראשונה, אבל בהחלט לא האחרונה. ונושאים לוובינר הבא איתם, כבר יש.  

 

בפקקים, בזמן שטיפת כלים או בעבודה מוזמנים להאזין לנו בפודקאסטים השונים לכל אורך השבוע –
חפשו את "רשת אינווסטור לייב" בספוטיפיי, אפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס ובכל שאר אפליקציות הפודקאסטים האחרות
לחצו על הבאנר להאזנה

להאזנה לפרקים נוספים