סקירה חודשית מרץ 2022

מלחמה, ריבית והיפר אינפלציה: מרץ 2022 בשוק ההון

להאזנה לפרקים נוספים

בשוק המזון, האנרגיה והסחורות, המלחמה באירופה טרפה את כל הקלפים, ואנחנו גם ערב הודעת הפד. איך מכריעים בין פרמטרים סותרים ואיפה נכון עכשיו להשקיע? סקירה חודשית

מאז הסקירה החודשית הקודמת שלנו, העולם התהפך. זה ניכר כבר בשקף הפתיחה במצגת של עמי: בראש הסיכונים לצמיחה מתייצב הפעם העניין הגיאופוליטי. לצידו האפשרות לברבורים שחורים ולהיפר-אינפלציה לצד העלאות ריבית – אנחנו רגע לפני הודעת הפד – שעשויות להביא להאטה משמעותית. האפשרות לווריאנטים חדשים עדיין קיימת אבל עברה למקום משני, עם ירידה בכל מדדי התחלואה ודיונים בארגון הבריאות העולמי כיצד ומתי להכריז על סוף מצב החירום. 

באופן טבעי, רוב הסקירה של עמי ארביב עסקה במלחמה באוקראינה ובהשלכותיה הנוכחיות, החזויות והאפשריות. באופן מוזר במקצת, ולמרות האזהרות המדויקות מאוד של האמריקאים, נראה ששני הצדדים במערכה הזאת ספגו הפתעות – ויחד איתם, העולם הכלכלי כולו. רוסיה כבר הפכה למדינה מצורעת, כשהיא עוקפת בעוצמת הסנקציות את איראן, צפון קוריאה וסוריה. גם אם המלחמה תיגמר מחר בבוקר, נראה שהעיצומים ילוו את מוסקבה הלאה, כולל חרמות מצד חברות פרטיות (שמשפיעות גם על הכנסותיהן). ייתכן שהשיא עוד לפניה: ביידן מבקש להעלאות מכסים, ואפשר שארה"ב תקפיא כליל את הסכמי הסחר. אין ספק שהקלפים מחולקים עכשיו מחדש בעולם.     

הגז, החיטה והנפט

אחת ההשלכות המיידיות נוגעת כמובן לסקטור האנרגיה: רוסיה מייצאת 11% מהנפט העולמי. כל עוד המתיחות נמשכת, מחיר חבית עלול לטפס גם ל-175 דולר ויותר, לפי הערכת Bank of America. ולחשוב שרק לפני שנתיים נסגרו חוזים עתידיים על נפט גולמי במחיר שלילי. 

סוגיה מורכבת אף יותר היא הגז, כשכאן אירופה תלויה לחלוטין בברז של פוטין. בגולדמן זקס העריכו שניתוק היבשת יביא להתכווצות של 3-2% בכלכלתה, בגרמניה אפילו יותר מזה. כולם מבינים את זה – זה הקלף החזק של פוטין, וכרגע, אין לו פתרון חלופי. הכמיהה לעצמאות אנרגטית עשויה להוביל להקפאה זמנית של השקעות ה-ESG והמאמץ להצלת האקלים – אילון מאסק למשל דיבר על זה מפורשות. אירופה תייבא כנראה אנרגיה ממקורות אחרים. אבל לטווח הארוך יותר, סביר שיואץ המחקר והפיתוח בתחום האנרגיות המתחדשות. 

שוק נוסף שמושפע באופן מיידי הוא החיטה והדגנים, כאשר רוסיה ואוקראינה אחראיות ל-35% מהאספקה העולמית. אבל, הערת אזהרה: שוקי סחורות ואנרגיה הם דינמיים מאוד, והמגמה יכולה להתהפך במהירות. בפרט בזמנים שכאלה. לכן, צריך לפעול כאן בזהירות, להכיר את התחום לעומק ולהיות עם היד על הדופק.  

ההשפעות קצרות הטווח הן, אם כן: עלייה במחירי הסחורות – מזון, חומרי גלם, מתכות, נפט וגז; עלייה במחירי שרשרת הייצור והייצוא; הפחתה בהכנסותיהן של חברות כתוצאה מהסנקציות; עלייה בביקוש למערכות נשק מכל הסוגים, כולל סייבר; עלייה בביקוש לאנרגיה נקייה וירוקה; וירידת מניות כתוצאה מעליית הסיכון לאינפלציה ללא שליטה. בנקודה האחרונה חשוב לזכור שאנחנו אחרי עליות חדות ותקופה ארוכה מאוד של שוק שורי. זה, יחד עם מדדים לא זולים, מכפילים גבוהים יחסית, וערב העלאות ריבית – אומר שכל התנאים בשלים לתיקון כלפי מטה. וזה אכן מה שאנחנו רואים כרגע מול העיניים. 

Bank of America כבר הוריד את תחזית הצמיחה של ארה"ב מ-3.6% ל-3.3% – שזה עדיין יפה ונשמח מאוד אם יתממש, ואת זו של אירופה, המושפעת הרבה יותר מהשלכות המלחמה, מ-3.5% ל-2.8%. אגב, לאורך ההיסטוריה, כפי שהראה לנו עמי בשקף מעניין על ה-S&P שהולך עד פרל הרבור, אמריקה מושפעת מזעזועים גיאופוליטיים רק כשהם נוגעים אליה ישירות. במשברים אחרים, זה יותר מכה קלה בכנף והתאוששות מהירה. 

את אותו ניתוח לאחור עשינו גם ביחס להשפעה של העלאות ריבית על השוק. ראינו למשל מה קרה ב-73' וב-74' עם 16 ו-13 העלאות בהתאמה – זה גרם לירידות חזקות מאוד. מצד שני, עם העלאות מידתיות יותר, השוק חי בעבר בשלום. בדקנו גם מה קורה עם האינפלציה. כי בינתיים, שיעורה בארה"ב הגיע ל-7.9% (6.4% אינפלציית ליבה, בלי מזון ואנרגיה). הפעם האחרונה שזה קרה הייתה בדצמבר 1981. אלו לא רק החיטה, הגז והנפט; שרשרת האספקה הימית עדיין תוקעת את הסחורות בנמלים. ניסינו להבין אם אנחנו בדרך לסטגפלציה – מצב של אינפלציה גבוהה והאטה כלכלית, ואיזו השפעה כבר ניכרת ועוד צפויה בסקטורים השונים.         

השקעה סלקטיבית בסקטורים נבחרים

אז לסיכום: נגיף קורונה נדחק לשוליים, העולם לומד לחיות עם הנגיף. הסיכונים לצמיחה העולמית גברו הן במישור הגיאופוליטי והן באפשרות לאינפלציה. השווקים לא צפויים לזנק משמעותית, גם אם המלחמה תיגמר. תיתכן עלייה נקודתית אבל לטווח קצר – הבעיות לא ייפתרו בקלות, וצריך לקחת אותן בחשבון. 

מה עושים? זה זמן טוב להשקעה סלקטיבית יותר במניות ובסקטורים נבחרים. השקעה באג"ח ארוך בתקופה של ריבית עולה עלולה לגרום להפסדי הון – לכן חשוב כאן להיוועץ בבעל מקצוע. ככלל, השוק האמריקאי יקר ברובו. הוא נמצא כרגע במצב של התאוששות מלאה, ב-Level העליון, ובהחלט ייתכן מיתון (אולי קצר, כפי שהיה בקורונה). ב-2022, על כל פנים, התנודתיות הגבוהה צפויה להימשך. 

את הסקירה המעולה שלו חתם עמי עם ציור של צפרדע במים, שתחתיה הכיריים דולקות. הוא העלה שאלה פתוחה: האם זה הזמן לנצל את הירידות, לקפוץ ולקנות – Buy the dips? התשובה היא שלאו דווקא. המצב משתנה מהר, צריך לנהוג בזהירות, אבל גם לא לברוח מהשוק. תמיד יש הזדמנויות, יש גם חברות שדווקא נבנות ממשברים, ואפשר למצוא את הסקטורים הנכונים. הצענו כמה דוגמאות, כשדנו יחד בהשלכות ארוכות הטווח של המשבר, והעלנו דרכים לקבלת החלטות במצב מבלבל של פרמטרים סותרים. אבל בשביל זה, תצטרכו לצפות בוובינר המוקלט. אתם מאוד מוזמנים!  

 

בפקקים, בזמן שטיפת כלים או בעבודה מוזמנים להאזין לנו בפודקאסטים השונים לכל אורך השבוע –
חפשו את "רשת אינווסטור לייב" בספוטיפיי, אפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס ובכל שאר אפליקציות הפודקאסטים האחרות
לחצו על הבאנר להאזנה

להאזנה לפרקים נוספים