סקירה חודשית מרץ 2022 בשוק ההון

8 השפעות של המלחמה באוקראינה, והאם 2018 תחזור על עצמה: מרץ 2022 בשוק ההון

להאזנה לפרקים נוספים

אינפלציית שיא בארה"ב, פרידה מעולם של ריבית אפס, וסימנים ראשונים לשינוי עמוק שאולי יצדיק גישה דפנסיבית יותר בתיק ההשקעות: סקירה חודשית

נתחיל מהשורה התחתונה: 2022 היא שנה טריקית. היא מחייבת אותנו להדק את המעקב, לבדוק היטב למה אנחנו חשופים ועד כמה, ואולי – בהיבטים מסוימים, ולראשונה זה תקופה ממושכת – לחשב מסלול מחדש. ייתכן שנוצר אתגר לתזת ה-TINA, There is no alternative, שליוותה אתנו זמן רב והובילה באופן קטגורי אל המניות. אולי האיזון מתחיל להשתנות, וצריך לבחון את הדברים בתשומת לב. עוד נחזור לזה.     

הסקירה החודשית של עמי ארביב שלנו מדגימה היטב את התזזיתיות, עם המון התרחשויות גיאופוליטיות וכלכליות ועם שינויים על בסיס יומי. 

5 הערות כלליות על המצב הנוכחי:

1. המלחמה באוקראינה לא מנעה מהבורסות לסיים את החודש בירוק. בסך הכול, מרץ היה חודש חיובי. בסיכום הרבעון הראשון של השנה, אנחנו במינוס.

2. הצמיחה בארה"ב נמשכת, עם סימני "התחממות יתר" ואינפלציה מזנקת.

3. באירופה, שסה"כ מתאוששת יפה, חלה האטה בצמיחה, והאינפלציה מזנקת בפראות (הריבית עדיין אפסית ואף שלילית בחלק מהמדינות).

4. חלה האטה מסוימת, לא מהותית בינתיים, בצמיחה בישראל. וגם כאן האינפלציה מרימה ראש מעבר ליעד (אם כי בהחלט לא ברמות של ארה"ב ואירופה).

5. אנחנו נפרדים בזאת, לפחות באופן זמני, מעולם של ריבית אפס.

 

8 השפעות של המלחמה באירופה:


1. נמשכת הטלטלה במחירי הסחורות – מזון, נפט, גז, חומרי גלם, מתכות ועוד. וכידוע, אם יש דבר שהשוק שונא, זה חוסר ודאות ותנודתיות גבוהה.

2. ירידה בהכנסות של חברות כתוצאה מהסנקציות על רוסיה. זה כבר ניכר ומתומחר בשוקי המזון והרכב וכמובן בסקטור האנרגיה, ועוד נראה את זה בדו"חות הכספיים. השאלה היא כמה זמן זה יימשך: רבעון? שניים? יותר? (עמי הזכיר את הניסיון ההיסטורי המצער, שלפעמים, צריך אירוע קיצון כדי לסיים מלחמה. אולי הפעם תהיה זו הזוועה בבוצ'ה).

3. עלייה בתקציבי ההגנה.

4. האצת פרויקטים לאנרגיה ירוקה, אבל במקביל: חזרה, לפחות זמנית, לאנרגיה מזהמת באירופה, כדי לאפשר כלכלה עצמאית ולהפחית תלות ברוסיה (מה גם שלא לכל הסקטורים יש כבר חלופה באנרגיה הירוקה). מדברים למשל על פתיחת בארות מחדש בים הצפוני.

5. אפשרות לגל עלייה לישראל – יחפשו קודם כול שכירות. עוד דלק לעליית מחירי הנדל"ן?

6. "חוקים חדשים" בזירה הבינלאומית. למשל: אולי סין מחשבת מחדש את דרכה בעניין טייוואן. המערב, מתברר, יודע להתארגן ולעקוץ בחזרה. יש כאן סוג של לקח חשוב לעולם: לא כל אחד יכול לעשות כרצונו מבלי להיענש.

7. "התכנסות" של הייצור במדינות – הסתמכות פחותה על גלובליזציה. מצד אחד, זה מייצר תעסוקה, עם פוש נוסף לטכנולוגיה. מצד שני, זו פגיעה נוספת במדינות מתפתחות.

8. "ברבור שחור" יכול להגיע מכיוונים לא צפויים – אופציה שמתחזקת על רקע אי ודאות.

 

על המהירות שבה קורים השינויים יוכלו להעיד ההתאוששות המהירה של הרובל, בעקבות ההחלטה היצירתית של פוטין למכור גז ונפט אך ורק באמצעותו, וכן הגישה המלאה שסין מוכנה לתת לארה"ב לרוב החברות שלה (זה עדיין ראשוני מאוד, אבל כיוון טוב ומעניין שעשוי להשאיר את הכלכלות מחוברות ולהפחית פוטנציאל לסכסוכים). 

אינפלציית שיא - אבל לא לטווח הארוך?

האינפלציה הרגילה בארה"ב עומדת על 7.9%. אפילו אינפלציית הליבה, ללא מזון ואנרגיה שנחשבים לתנודתיים במיוחד, היא 5.4%. אלו מספרים שלא ראינו מאז שנות ה-80. מחיר הנפט עלול להכניס את כל הכלכלות לסחרור, ורואים את זה גם היסטורית (אם כי הסיכון לכך פחת מעט, שכן בהדרגה, התלות בנפט פוחתת). אבל לעשור קדימה, על פי תשואות האג"ח, השוק מתמחר אינפלציה שנתית ממוצעת של 2.8% בלבד. כלומר, הוא מעריך שהנסיבות ישתנו. נשאלת השאלה: למה?  

נראה שהסבר מרכזי לכך הוא הציפייה להקלה בתובלה הימית. כבר מתחילים לראות חדשות טובות בהקשר הזה – ראשיתם של סדקים בעננים. רואים למשל בלימה מסוימת בקרן הסל Boat, ועומס שמתחיל להשתחרר בנמל LA. ייתכן שאפקט ה-Bullwhip של הקורונה – השפעה נגררת מביקושי הצרכן אל הקמעונאי, הסיטונאי והיצרן – יתחיל להתגלגל בכיוון ההפוך, עם עודף מלאי במחסנים. תיתכן גם רגיעה בתחום הנפט הגולמי, ניכרת הקלה במחירי הגיימינג והשבבים, ויש היחלשות מסוימת בפקק של עולם השבבים ובסקטור בניית הבתים. 

בסוגיית הריבית, הדילמה של הפד מתחדדת: העלאת ריבית מדכאת מיידית את הצמיחה, וזה תמיד מעגל (עמי חזר איתנו לאחור, לקשר שבין גובה הריבית וקצב העלאות הריבית לבין שוק המניות בעשורים האחרונים). כמדי חודש הסתכלנו על עקום התשואות, על מכפילי הרווח (שמעידים בתוך כמה שנים מוערך שתוחזר ההשקעה), על ביצועי הבנקים (שכבר מגיבים להעלאת הריבית ולצפי לעוד), על המצב באירופה ועל ביצועי המדדים המובילים. ב-S&P500 למשל רואים שהפאניקה שככה מעט. אבל במציאות הנוכחית, אין לדעת מה יילד יום.

7 הערות על ישראל

עם כל האילוצים והצרות שנוחתות עלינו חדשות לבקרים, המצב הכלכלי משביע רצון:
1. התמתנות מסוימת בצמיחה, אבל האבטלה עדיין בשפל (3.9%)
2. כרגע, הנמלים לא עומדים בלחץ של שרשרת האספקה (זה צפוי להשתפר בקרוב)
3. ציפיות האינפלציה לשנתיים עלו ל-3.4%
4. הסיכוי להעלאת ריבית עולה משמעותית ועלול לפגוע בסקטור הנדל"ן המניב
5. השקל עדיין מתנהג בקורלציה הפוכה לשוק המניות (והוא עדיין מהמטבעות החזקים בעולם)
6. פתיחת השמיים צפויה לפגוע בהכנסות הקמעונאות והאופנה בארץ (מצד שני, יגיעו תיירים)
7. עלייה מאוקראינה ומרוסיה תעלה ביקושים בשוק השכירות.

אז מה עושים

הנה חמש נקודות לסיכום הסקירה החודשית שלנו:
1. הסיכון העיקרי לצמיחה העולמית: אינפלציה שתצא משליטה ותגרום למיתון
2. זה הזמן להשקעה סלקטיבית במניות ובסקטורים נבחרים, בדגש על חוב נמוך
3. השקעה באג"ח עם מח"מ ארוך, בתקופות של עליות ריבית, עלולה לגרום להפסדי הון
4. השוק האמריקאי משקף ציפייה לצמיחה גבוהה, שבתנאי ריבית גבוהה יהיו קשים להשגה
5. הכלכלה הישראלית בפריחה ועדיין בתמחור נוח.

בהשקעות, כידוע, קשה (וגם לא אחראי) לתת ייעוץ גורף – כל אחת ומה שנכון לה, כל אחד ורמת הסיכון החביבה עליו. ובכל זאת, ממעוף הציפור, אנחנו סבורים כי המסלול הכללי בנוי טוב לזמן הנוכחי, וזה אולי אפילו עיתוי טוב להיכנס (בנושא האג"ח, הפוטנציאל להמשך הפסדי ההון הולך ופוחת, כאשר חלק גדול מהפגיעה כבר נעשה). אשר למסלול המנייתי, בתרחיש מסוים ייתכן שיהיה נכון להוריד מעט את הרגל מהגז – כמובן, באופן מדורג, איטי ואחראי – ולנקוט גישה דפנסיבית יותר. 

אתם מאוד מוזמנים לצפות בהקלטה ולהתרשם מהשינויים שאנחנו מזהים וממכלול השיקולים, התרחישים והדילמות שהצגנו. וכמובן, אפשר ורצוי להגיע לאינווסטור לייעוץ פרטני, כדי לוודא שהתיקים בנויים כמו שצריך לתקופה מאתגרת ומעניינת שכזאת.

בפקקים, בזמן שטיפת כלים או בעבודה מוזמנים להאזין לנו בפודקאסטים השונים לכל אורך השבוע –
חפשו את "רשת אינווסטור לייב" בספוטיפיי, אפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס ובכל שאר אפליקציות הפודקאסטים האחרות
לחצו על הבאנר להאזנה

להאזנה לפרקים נוספים