בדרך לחופש כלכלי – כל מה שצריך לבדוק לפני שפותחים תיק השקעות

שנת 2022 לא האירה פנים לשוק ההון העולמי, אבל גם בתקופה של משבר אינפלציוני וזעזועים בשווקים, ואולי דווקא בתקופה כזאת - השקעה צופה פני עתיד היא צעד חשוב. אלה הם השלבים הבסיסיים בדרך

השקעות יכולות למלא תפקיד חשוב בהשגת היעדים הפיננסיים שלכם, אבל בניית תיק השקעות יכולה גם להרגיש כמו משימה 'גדולה מדי' לפעמים. פירוק של התהליך והתמקדות בקבוצה מוגדרת של פעולות יכולים להפוך אותו להרבה יותר קל ומותאם אישית.

שלב ראשון הכרחי הוא החלטה עקרונית בין שתי דרכי חשיפה שונות לשוק: ניהול עצמאי של תיק השקעות, או תיק אשר מנוהל עבורכם על ידי בית השקעות. זוהי החלטה עקרונית חשובה בעלת השפעה ישירה על הכסף שאתם משקיעים, ואף יותר חשוב מכך, על השקט הנפשי שלכם, לכן כדאי שתקדישו לכך זמן ומחשבה. 

בכל מקרה, גם כמנהלי תיק עצמאיים וגם כמחזיקי תיק מנוהל בבית השקעות – הפעולה הבאה שלכם תהיה בחינה של המטרות שלכם, היעדים והמאפיינים האישיים שלכם, כולל בירור הצרכים שלכם כמשקיעים, בניית תמהיל השקעות וקביעת רמת הסיכון הנכונה עבורכם באמצעות מכשירי השקעה כמו קרנות נאמנות, וכן ניירות ערך שונים, לרוב מניות ואגרות חוב.

מה לברר לפני שפותחים תיק השקעות:

משך תקופת השקעה – פרק הזמן שבו תשקיעו ורמת הצורך שלכם בנזילות של התיק משפיעים גם על רמת הסיכון הנכונה עבורכם. בטווח הארוך, רמת סיכון גבוהה משתלמת בתשואות, בעוד שהיא עלולה לפגוע קשות ברווחים אם תזדקקו לכסף מיידית בתקופה בה נרשמים הפסדים. יש בתי השקעות המציעים תיק השקעות המיועד למשיכת סכום חודשי, המאפשר איזון בין ההשקעה לטווח ארוך לבין הצורך בנזילות.

כדי להבין מה תקופת ההשקעה המתאימה לכם, חשוב להבין מתי תזדקקו לכסף: האם יש לכם חובות, האם אתה מעוניינים לרכוש דירה בקרוב, האם מועד הפרישה מהעבודה קרב, וכן הלאה. שאלה נוספת היא האם יש לכם חסכונות אחרים שתוכלו להשתמש בהם לפני שתמשכו את הכסף מתיק ההשקעות.

רמת סיכון מתאימה  – רמת הסיכון נקבעת לפי האופי של הלקוח והצרכים הפיננסיים שלו בעתיד – התחייבויות עתידיות וגם חסכונות אחרים העומדים לרשותכם. ככלל, רמת סיכון גבוהה מעלה את הסיכוי לתשואה גבוהה, אך גם עלולה להתבטא בהפסדים גבוהים. אם ההשקעה היא לטווח ארוך ואין תאריך יעד מוגדר לפדיון, ניתן לממש את התיק בתקופה בה הוא מרוויח. אך אם קיימת אפשרות שתאלצו לממש את התיק ללא התחשבות בתנאי שוק ההון, כדאי למתן את הסיכון וכך להקטין את ההפסד אם נאלצים למשוך את הכסף בתקופה בה התיק מפסיד.

דמי ניהול ועמלות שונות –  ניהול עצמאי של תיק השקעות כרוך בעמלות קניה ומכירה של ניירות הערך הכלולים בתיק. רוב הבנקים בישראל דורשים בנוסף גם דמי משמרת. וכמובן, ישנו תשלום מיסים על רווחים שצברו ניירות ערך בתיק, כאשר את הרווח מחשבים לאחר שמקזזים ממנו את ההפסדים במידה והיו. 

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

    בחירה במסלול של תיק השקעות מנוהל תפגיש אתכם עם הוצאות מעט שונות שעיקרן הוא תשלום עמלת דמי, אבל לא תידרשו לשלם עמלות קניה ומכירה. גם המיסוי על רווחים נעשה במועדים אחרים, למשל בעת משיכת הכסף מהתיק.

    ניהול תיק השקעות באופן עצמאי או באמצעות מנהל השקעות מקצועי

    קיים יתרון בניהול עצמאי שבא לידי ביטוי בחיסכון בדמי ניהול המשולמים למנהלי תיקים מקצועיים. עם זאת, מרגע שתבחרו לנהל את תיק ההשקעות שלכם בעצמכם תידרשו להקדיש זמן רב כדי ללמוד את השוק לעומק ולהקפיד להתעדכן בהתפתחויות באופן רצוף. השקעה בבורסה היא אירוע דינמי ומשתנה וכדי לנהל תיק השקעות מצליח, מומלץ לנהל מעקב רציף אחר התפתחויות חשובות, מידע ונתונים כלכליים בדוחות חברות.

    עדיין, חשוב לזכור כי קיימת גם שורה של גורמים פסיכולוגיים חשובים. תקופות משבר ותנודתיות גבוהה בבורסה – עשויות לדחוף אתכם לפעול מתוך לחץ ולקבל החלטות שגויות מבלי להבין בצורה מלאה את ההשלכות שלהן. אם אתם מרגישים שחסר לכם הידע או הזמן שיאפשרו לכם לעשות זאת בעצמכם, ניתן תוכלו לנטרל את נקודת החולשה הזאת, באמצעות בחירה בבית השקעות שינהל עבורכם את תיק ההשקעות, וילווה אתכם החל משלב פתיחת תיק ההשקעות ועד ניהול ההשקעות בפועל. בחירה בהשקעה באמצעות גוף השקעות מקצועי שעוזר לכם להגדיר מדיניות ההשקעה בהתאם לפרופיל המשקיע האישי שלכם.

     

    בחירת בית להשקעות שלכם

    אם בדקתם והגעתם למסקנה שתיק השקעות מנוהל הוא הפתרון לכסף הפנוי שלכם, השאלה הבאה היא באיזה גוף תבחרו לניהול התיק. כדי לקבל החלטה שקולה, נסו להתעלם מהבטחות לתשואות אטרקטיביות מיידיות שאתם כנראה כבר פוגשים בכל פלטפורמה אפשרית. 

    מה כן? הקפידו לפגוש באופן אישי את מנהלי החברות שאתם בוחנים, התרשמו מהגישה שלהם ואל תהססו לשאול שאלות קשות, להשוות ולברר לעומק את הנושאים החשובים. יש רשימה ארוכה של פרמטרים דרכם ניתן לבחון בית השקעות וכולם בעלי משמעות, אבל מקום איכותי ויציב בנוי משדרת ניהול איכותית בעלת תפיסת עולם מקצועית ברורה, המחוייבת לרמת שירות גבוהה, ומציגה צמיחה עקבית לאורך זמן.

    כאמור, חלק מתהליך פתיחת תיק מנוהל כולל פגישה להתאמת תיק ההשקעות עבורכם, בתהליך הנקרא "בירור צרכי לקוח", כדי להבין את מטרות, אופי ותקופת ההשקעה, רמת הסיכון הנדרשת, והכרות אתכם ועם רצונותיכם. בסיכום התהליך יבנה מנהל התיקים תיק השקעות מנוהל התואם את רצונותיכם מבחינת מסלולי ההשקעה ורמת הסיכון שלהם. אחת לתקופה מומלץ לחזור על התהליך, כדי להתאים את התיק המנוהל לשינויים שאתם חווים בחיים, לשינויים בשוק ההון, מאקרו כלכלה וחוקים הקשורים לניהול תיקי השקעה.

    תיק השקעות מנוהל בידי מנהל ההשקעות שלכם, על פי מדיניות השקעה מתוכננת שאתם שותפים מלאים בעיצובה. מנהל ההשקעות מקבל מכם ייפוי כוח מלא לפעול בתיק במסגרת אותה מדיניות, כאשר לנגד עיניו ניצבת מטרה אחת והיא  לייצר עבורכם מקסימום תשואה לאורך זמן.

    מעקב אחר ביצועי התיק

    בתי השקעות מציעים מגוון דרכים לקבל מידע שוטף על מצב תיק ההשקעה. כך למשל, כל בית השקעות חייב לשלוח ללקוחותיו דיווחים תקופתיים, לפחות אחת לרבעון, אבל רובם שולחים דיווח חודשי. בנוסף, בתי ההשקעות מאפשרים צפייה בתיקי השקעות דרך אתר האינטרנט שלהם, באיזור אישי מוגן בסיסמא, בו תוכלו לצפות במצב התיק בנקודות זמן שונות ולראות איזה פעולות בוצעו בכל זמן. כמו כן, מנהל התיק שלכם יעניק לכם מענה אישי ויהיה זמין עבורכם בשעות קבועות.

    לסיכום

    תיק השקעות המנוהל בידי בית השקעות או מנהל תיקים הוא אחד אפיקי השקעה וחיסכון לטווח ארוך הפופולריים בישראל, ובידיכם ההחלטה אם זה המסלול הנכון עבורכם להשקעה כספית מתוך מטרה לצבור רווחים שיגדילו את ההון הפיננסי שלכם. באופן טבעי, מדובר בהחלטה משמעותית בעלת השפעה מכריעה על עתידכם הפיננסי, לכן כדאי לבחור בגוף מנוסה, חזק ויציב שכבר הוכיח את יכולתו לייצר עבורכם תשואה חיובית וערך מוסף לאורך זמן.

    לפתיחת חשבון מסחר באקסלנס