ניתוח עומק לתחום התיירות והאירוח

איך שוק התיירות והאירוח שרד את הקורונה, השינוי בהעדפות הקהל פוסט קורונה, והמנצחים והמפסידים הגדולים בתחום

להאזנה לפרקים נוספים

את השידור פתחנו בסקירה רוחבית על ענף התיירות, אשר היה בשיאו לפני הקורונה כאשר הוא רוכב על הגל של כמה מן מגמות העל המרכזיות בעולם, עד שהגיעה כמובן הקורונה ושלל ההגבלות ששיתקו את  העולם בדיוק לפני שנה.

השידור שהיה מלווה בלא מעט גרפים ונתונים הראה לנו את עומק וגודל המשבר שעבר על התחום, אבל גם נתן לנו הצצה לסקטורים שבכל זאת הצליחו להרים ראש מהר יותר מהאחרים.

 

הניתוח שעשינו בווביאנר חילק את סקטור הארוח לשלוש קבוצות  של שחקנים שפועלים בו:

מניית booking ו- אקספידיה

התחלנו עם השחקנים הגדולים והמסורתיים, כלומר, רשתות בתי המלון הגדולות כמו מריוט, הילטון, הייאט ועוד.. שבמשך שנים נהנו מיתרונות תחרותיים משמעותיים וחסמי כניסה ניכרים שהקשו על שחקנים חדשים, כמו למשל בניית המותג, שיווק, תכנון ובנייה…

בעשור האחרון שחקנים כמו בוקינג אקספידיה, ושאר אתרי ההזמנות וההשוואות, מחקו חלק מהיתרונות של אותם שחקנים גדולים ומסורתיים, ואפשרו גם לשחקנים קטנים יותר להגיע אל הקהל בהשקעה פחותה יותר, ולבנות לעצמם את המותג. את הדעיכה בצמיחה ראינו בקרב השחקנים הגדולים כבר מאמצע העשור הקודם,

 

כאשר אפקט הקורונה רק חידד את המגמה, והבליט את שינוי ההעדפות של הקהל, בעיקר הקהל הצעיר יותר, שפנה יותר ויותר לפתרון שהציעה השחקנית החדשה והנוצצת -אייר בי אנד בי.

במהלך הוובינאר הראנו מס׳ נתונים כמותיים ואיכותיים שסיפרו את ההתבססות של ABNB כפלטפורמה המשבשת האמיתית של התחום, ע״י כך שאפשרה גם לשחקנים קטנים, בעלי דירה אחת בודדת, גישה לשוק האירוח בצורה מיידית וללא השקעה כמעט.

כיום שווי השוק של החברה שווה לשווי השוק של הילטון, אינטר קונטיננטל, הייאט, מריוט ואקספידיה  – ביחד.

 ABNB משתלטת על שוק ההשכרות קצרות הטווח

בשונה ממודל האירוח המסורתי של בתי המלון, שוק ה- rentals הראה גם התאוששות מהירה יותר, והתאמה טובה יותר לשינוי בהעדפות של הקהל, אשר מעדיף היום מקומות פחות הומים מצד אחד, אך שניתן להגיע אליהם ברכב ולא בטיסה מצד שני, והיו עוד כמה סיבות שתמכו בהתאוששות של השוק הזה שהראנו בשידור.

 

בנוסף, דיברנו על  טרנד חדש שנולד בעקבות הקורונה ומאוד תומך בשוק ההשכרות קצרות הטווח, שקיבל את  השם: Flexcation שילוב של המילים flexibility ו- vacation. כאשר 41% מהאמריקאים עברו  למתכונת של עבודה מרחוק, נוצרה האפשרות לשלב חופשה משפחתית עם עבודה, ולמשך תקופה ממושכת יותר וזה מהווה תוספת משמעותית לנתח השוק ש- ABNB היא השחקנית הגדולה בו…

וכנראה שגם פה אנחנו בשלב מאוד מתקדם של הגל, וספק אם נצליח לראות שחקן חדש שדוחק בחברה ומזיז אותה הצידה.

אוקי,

אז דיברנו על השחקנים המסורתיים והגדולים, דיברנו על  ABNB שהשתלטה על הנישה והיא היום הפלטפורמה העיקרית בשוק ההשכרות, וגם מתומחרת בשווי מאוד גבוה…. אז איפה בכל זאת כן אנחנו רואים את ההזדמנות או את הגל הבא בתחום האירוח?

 

אז קודם כל אנחנו חושבים שתחום האירוח ימשיך ויראה צמיחה בשנים הבאות, ויחזור גם לרמות של לפני הקורונה, ספיציפית בתחום המלונות, ניתן היום למצוא לא מעט מקרים בהם בעלי נכסים נקלעו למשבר תזרימי, ובהחלט ניתן למצוא הזדמנויות למחירי דיסטרס שישתלמו מאוד בעתיד… אבל אם אנחנו מחפשים את השוק שעדיין נמצא בחיתוליו..

אז כאן אנחנו מגיעים לשחקן השלישי –  המארח.

הזדמנות השקעה בתחום התיירות

השוק של בעלי הנכסים הוא שוק עצום, ונכון להיום הוא כולל הרבה מאוד שחקנים קטנים, החל מבעלי דירות בודדות, ועד ליזמים שמחזיקים אולי כמה עשרות דירות… אבל בשוק של עשרות מיליוני דירות אירוח ברחבי העולם, מדובר במספרים זניחים.

אחת התופעות שאנו רואים בשנים האחרונות, ובמיוחד מאז הקורונה, זה נסיון של חברות לצמוח ולהתבסס כמותגים בתחום, אבל גם הקבוצות הגדולות ביותר שקיימות היום בשוק, מחזיקות כמה אלפי דירות לכל היותר.. כך שיש פה עוד הרבה מקום לצמיחה.

 

האורח שלנו, יונה במברגר, הוא אחד מהשחקנים האלה, והחברה שהוא אחד מבעליה – viagem, נמנית היום על אחת מכ-עשר הקבוצות שמנסות לפרוץ בתחום ולהתבסס. יונה סקר בפנינו את השחקנים המשמעותיים ואת הצמיחה המרשימה שהם מראים בשנתיים האחרונות, וספיציפית גם העלה את האפשרות להיחשף לתחום ע״י השקעה ב- viagem.

 

לכל מי שהתעניין וביקש לקבל יותר פרטים, אז נחזור לכולם בצורה מסודרת, אבל בעניין הזה חשוב לנו לציין, כל החברות שהוזכרו, כולל החברה שיונה הוא מבעליה, הן עדיין לא חברות ציבוריות אלא חברות פרטיות, והשקעה בהן היא השקעה בחברה, כלומר, בפרייבט אקוויטי. לא מדובר פה בהשקעת נדל״ן, אלא ממש להיות שותפים בחברה.

ברוב המקרים לציבור הרחב לא נוצרת הזדמנות להשקיע בחברות כאלו בשלב כזה, ובד״כ זה משחק של קרנות השקעה פרטיות ואנג׳לים כמו למשל קרן inovia שהשקיעה בקבוצת sonder, שהיא כיום השחקנית הגדולה בתחום, או קרן qumra capital שהשקיעה בחברת sweet in שפועלת גם בישראל,  (אגב אותה קרן גם השקיעה בפייבר, ובעוד חברות טכנולוגיות מובילות)

ובין המשקיעות בתחום ניתן למצוא גם את andreessen horowitz אחת מקרנות ההשקעה המובילות בעולם שידועה בזיהוי התחומים החמים, וברקורד שלה ניתן למצוא השקעות בחברות כמו פייסבוק, slack, lyft, פינטרס,  ועוד רשימה מכובדת של שמות ידועים, כך שבהחלט ניתן להתרשם שמדובר בתחום אליו לוטשות עיניים חלק מקרנות ההשקעה המובילות בעולם.

 

אנחנו, כחברה שמנגישה מגוון אפשרויות ללקוחות שלה, בתחומים שונים ובעולמות תוכן שונים, פתחנו גם את האפשרות הזו למשקיעים שסוג כזה של השקעה מתאים להם. (צריך לזכור שהשקעה כבעלי הון בחברות פרטיות בשלב צמיחה, יכולה לייצר מכפלות של מאות/אלפי אחוזים אך היא גם בסיכון גבוה יותר)

 

לפרטים נוספים ניתן לפנות אלינו כאן באתר אבל קודם אני ממליץ לצפות בהקלטה

 

לפני סיום, אני רוצה להודות ליונה במברגר שליווה אותנו בשידור מרתק וניתוח מעניין  ומקיף של תחום האירוח, בסוף השידור כבר סגרנו איתו שיבוא שוב בעוד שנה שנתיים כדי שנוכל לעקוב אחרי צמיחת  התחום, והחברה הספיציפית שלו…

 

 

 

 

בפקקים, בזמן שטיפת כלים או בעבודה מוזמנים להאזין לנו בפודקאסטים השונים לכל אורך השבוע –
חפשו את "רשת אינווסטור לייב" בספוטיפיי, אפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס ובכל שאר אפליקציות הפודקאסטים האחרות
לחצו על הבאנר להאזנה

להאזנה לפרקים נוספים