השפעת מבצעים ומלחמות על הבורסה בישראל

איך השפיעו בעבר מלחמות ומבצעים על השווקים הפיננסיים בזמן המלחמה/המבצע, בחודשים הראשונים מתחילתה ושנה לאחר מכן

השפעת מבצעים ומלחמות על הבורסה בישראל
שלמה מרציאנו

שלמה מרציאנו

מתכנן פיננסי מבית "אינווסטור 360"

בימים אלו אנחנו קצת אחרי מבצע "שומר החומות" מול החמאס והגיאהד האיסלמי בעזה. מאז קום המדינה, עברנו מלחמות ומבצעים רבים מול מדינות ערב הסובבות אותנו .

מכיוון  שלאירועים אלו יש השפעה מיידית על אורח חיינו , הסגר בבתים , עסקים סגורים, נזקים לתשתיות ולרכוש, שאמורים להשפיע על המצב הכלכלי של כולנו  ולכלכלת ישראל.

בכתבה זו נדון בהשלכות, במידה והיו בעבר, על שוק ההון הישראלי, וננסה לענות על השאלה, איך השפיעו בעבר אירועים אלו על השווקים הפיננסיים בזמן המלחמה/מבצע, בחודשים הראשונים מתחילתה, ושנה לאחר מכן?

מבצעים ומלחמות מתחילת שנות ה 90 (כ-3 שנים) :

מבצעים ומלחמות מתחילת שנות ה 90 (כ-3 שנים)

בנוסף, משנת 2000 ועד 2005 הייתה תקופת האינתיפאדה השניה, תקופה בה כלכלת ישראל נפגעה קשות מה שהוביל למיתון ארוך ולירידה של כ-50% בשווקים הפיננסים משנת 2000 עד 2003.

איך הגיב שוק ההון לאירועים אלו?

איך הגיב שוק ההון לאירועים אלו

חשוב לציין שבמבצעים שהסתיימו בירידות במהלך וב-3 חודשים מתחילתו של האירוע, היו אלו ירידות קלות בלבד של אחוזים בודדים. לאור הנתונים של שלושת העשורים האחרונים, אין כרגע איום על תיק ההשקעות שלנו, ויותר מזה כנראה שנראה בשלושת החודשים הקרובים ממוצע של כ 10% עליות. במידה והסטטיסטיקה תהיה לצידנו גם הפעם.

נתון נוסף מעניין, לאור הנתונים, לטווח זמן הלחימה אין השפעה על התשואה, למשל מבצע גשמי קיץ שארך 151 ימים התשואה למשך הלחימה כולה היה 17% ואילו למבצע חומה ומגן בתקופת לחימה של כ 42 ימים התשואה הייתה 24%. דוגמא נוספת, שנה מתחילת מבצע שמיים כחולים שארך 34 ימים התשואה במדד תא 125 היתה 12% ושנה מתחילת מבצע ימי תשובה שארך 15 ימים התשואה הייתה 40%.

כך שלא ניתן להסיק ממשך המבצע/מלחמה לגבי התשואה שצפויה להיות במהלך, 3 חודשים ושנה אחרי הלחימה.

תשואה שצפויה להיות במהלך, 3 חודשים ושנה אחרי הלחימה

בגרף זה ניתן לראות בציר ה-X מספר ימי לחימה , בציר ה-Y תשואה לתקופה . הכדורים האפורים מייצגים תשואה ב 12 חודשים מתחילת הלחימה, כדורים כתומים 3 חודשים מתחילת הלחימה וכדורים כחולים תשואה למשך הלחימה ועד סופה.

דרך אחרת להסתכל על הנתונים

דרך אחרת להסתכל על הנתונים

צבע אפור מייצג תשואה במהלך הלחימה ועד סופה, צבע כחול 3 חודשים מתחילת הלחימה וצבע כתום 12 חודשים מתחילת הלחימה. כפי שניתן לראות , אם השווקים ינהגו בעתיד כמו באירועים של שלושת העשורים האחרונים , אז צפויה לנו שנה עם תשואות מדהימות.

אבל, ואבל גדול, יש לשים לב לתקופות בהן היו האירועים ובאילו מחירים תומחר השוק לפני האירועים, ובאילו תנאי שוק אנחנו נמצאים לפני שרוכבים על הסטטיסטיקה …
שימו לב, שאף מלחמה/מבצע בעבר לא חל ברמות המחירים בהם אנחנו נמצאים היום, האירוע היחיד שהחל במחירים הקרובים למחירים של היום היה בבועת ההייטק בשנות ה-2000, וזוהי תחילתה של האינתיפאדה השניה, שכפי שכולנו זוכרים ששלושה חודשים, 12 חודשים ואפילו 3 שנים היו שנים שהגיעו עד ל -50% , ירידות חדות בשווקים.

גרף