סקירה חודשית אחרונה לשנת 2021

קצת על התנודתיות שחווינו בשבועות האחרונים בשווקים האם חברות הצמיחה נכנסות לעידן אחר של התכווצות מכפילים ותמחורים צנועים יותר? כמו כן, נכנסנו יותר לעומק בכל הקשור לגורמים שישפיעו על שווקים בשנת 22.

להאזנה לפרקים נוספים

ביום ראשון נפגשנו לוובינר לסיכום שנה כלכלית מרתקת.

את החלק הראשון הקדשנו לסקירת סיכום של שנת 2021 עם התבוננות קדימה לעבר מה שמצפה לנו בשנת 2022.

בחלק השני שוחחנו עם קארין ווילר מצוות התכנון הפיננסי של אינווסטור 360 ושמענו מה ניתן וכדאי לעשות כדי לעשות את זה נכון ואולי אפילו לחסוך עשרות עד מאות אלפי שקלים בהפקדות סוף השנה.

סיכום שנה

את הסקירה החודשית האחרונה של השנה המרתקת והמעניינת שעברה על השווקים עמי ארביב התחיל עם סיכום של של המדדים ואפיקי השקעות בולטים – כמו QQQ – קרן סל שעוקבת אחר הנאסד"ק ורשמה עלייה של 27.17% S&P שרשם 26.55%, וקרן יורו סטוקס (S6EW) שעוקבת אחר 600 החברות הגדולות באירופה שרשמה תשואה של 17.95%.

אבל מי שמוביל הוא הנפט שהמחיר שלו עלה השנה בחדות והניב למשקיעים תשואה של כמעט 49%.

גם עברנו על רשימת אפיקי ההשקעה שרשמו 0% תשואה או תשואה שלילית. ביניהם מעניין להזכיר את TLT – אג"ח ממשלתי של ארה"ב ל 30 שנה
שרשם תשואה שלילית של -5.49% והזהב, שנתפס בדרך כלל כאפיק שמגן מפני אינפלציה ורשם תשואה שלילית של -6.26%.

בהמשך, עמי התייחס לאינדיקטור המשולב המוביל, מדד מאקרו חשוב של ארגון המדינות המשותפות שבסה"כ מצביע על התאוששות יפה מהקורונה של כל הכלכלות המובילות (כן, גם אנחנו שם) ונותן אופטימיות להמשך צמיחה גם בשנה הקרובה.

מצד שני, ישנם גם גורמים מסכנים שמאיימים על המשך ההתאוששות והצמיחה, שחשוב להיות מודעים להם. בין הגורמים האלה ניתחנו לעומק 4 מרכזיים:

מוטציות קוביד עמידות – אומינקרון לדוגמא, או כל זן אחר של קורונה שעלול להתפתח ולגרור את העולם בחזרה לתקופות של הגבלות קשות, סגרים והאטה כלכלית חריפה.

היפר אינפלציה – עיקר הדאגה היא הנתון של 7% אינפלציה בארה"ב, אבל גם במדינות מפתח נוספות היא מתחילה להיות מורגשת.

החוב והעלאת ריבית – בעיקר בארה"ב, אבל גם סין ומדינות נוספות שקועות בחובות כבדים. העלאת ריבית תנפח את החובות הללו למימדים מסוכנים
ותקשה מאוד על שוק המניות.

סיכונים גיאו-פוליטיים – רוסיה, סין, ואיראן, הן דוגמאות בולטות, אבל ממש לא היחידות. העולם נכנס לשנת 22' כשהוא רווי באיזורים 'חמים', מקומות בהם קיימת סכנה להתלקחות אלימה.

בהמשך, דיברנו גם על הדולר שמתחזק לאחרונה בעקבות הציפיות להעלאת ריבית קרובה ועל השוק הסיני והכיוון אליו הוא הולך, כולל סקירה קצרה של מניית עליבאבא שהופכת להיות יותר ויותר אטרקטיבית, למרות חוסר וודאות מכיוון הרגולציה הסינית.

בחלק סיכום השנה שהתמקד בישראל ראינו שהאינדיקאטורים הכלכליים בסה"כ חיוביים: נרשמה ירידה נוספת באבטלה, השקל ממשיך להתחזק והאינפלציה עומדת על 2.3%.

גם המשקיעים הזרים ממשיכים להזרים הון ולקנות מניות בישראל וניתן לראות התרחבות בביקוש לאשראי ושיעור נמוך של חובות מסופקים.

ומה לגבי הביטקוין? בסה"כ מטבע הקריפטו המוביל, שומר על ממוצע 200 הימים שלו, אחרי שבנובמבר הוא קבע ATH של 68,789 דולר ובדצמבר רשם תיקון לאיזור ה- 48,000 דולר. עבור אלו שמאמינים ששוק הקריפטו ימשיך לצמוח מדובר בנקודת קניה נוחה.

בכל מקרה, זיכרו שמדובר בשוק תנודתי מאוד ושתחזית המחיר של ביטקוין ל 2022 עומדת בין 200,000 דולר ל- 0 דולר למ טבע BTC אחד.

לסיום החלק הראשון, עמי התייחס למושג 'ראלי סוף השנה'. כולם מכירים את התופעה, זינוק חד של מניות לקראת הביקור של סנטה קלאוס. אז האם מדובר במיתוס בלבד, או שבאמת כל שנה בסוף דצמבר, שוק המניות עולה? מסתבר שהנתונים לא חד-משמעיים ונותר לנו רק לחכות ולגלות.

הפקדות סוף שנה

בחלק השני של הערב, קארין ווילר, מתכננת פיננסית בכירה ומנוסה באינווסטור, פירקה עבורנו את תהליך הפקדות סוף השנה, סקרה את מגוון הטבות המס האפשריות והעשירה אותנו עם מספר טיפים חשובים שעשויים לחסוך למפקידים, בעיקר שכירים בעלי שכר גבוה – עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים.

בהזדמנות זאת אני רוצה להודות כאן לעמי וקארין על הסקירות המעניינות ולאחל לכולנו שנה אזרחית של צמיחה בכל המישורים, המימדים והמדדים.

בפקקים, בזמן שטיפת כלים או בעבודה מוזמנים להאזין לנו בפודקאסטים השונים לכל אורך השבוע –
חפשו את "רשת אינווסטור לייב" בספוטיפיי, אפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס ובכל שאר אפליקציות הפודקאסטים האחרות
לחצו על הבאנר להאזנה

להאזנה לפרקים נוספים