איך תיראה תעשיית השבבים ב- 2030?

תחום תעשיית השבבים עם שחר כהן, שותף מנהל ב Lucid-Captial

להאזנה לפרקים נוספים

ניתוח עומק לתעשיית השבבים

יחד עם האורח שלנו שחר כהן מייסד ושותף ב- Lucid Capital קרן המשקיעה בטכנולוגיות, יצאנו למסע לנבכי תעשיית השבבים, שנמצאת נכון להיום בבסיס של תהליכים ושינויים טכנולוגים, צרכניים, וגיאו פוליטים שהאנושות כולה עוברת.

 

נק׳ הפתיחה שלנו הייתה שאיך שלא נסתכל על זה, יש הרבה יותר שבבים כמעט בכל דבר שאנו נוגעים בו, אם זה בסמארטפונים במחשבים והטאבלטים, (למשל, אם ב- 2015 בכל סמארטפון היו שבבים בשווי 100 דולר, הרי שהיום זה כבר 170, ובשנת 2025 זה יעמוד על 275$) אם זה ברכבים, במיוחד החשמליים, ובוודאי כאשר תיכנס הנהיגה האוטונומית, ואם זה בקונקטיביות של מוצרי היום יום של חיינו, החל ממוצרי החשמל כמו המקרר ומכונת הקפה, ועד לשעון החכם, ובעתיד אולי גם לבוש חכם אחר שנעטה על גופינו. מכל כיוון, השבבים הופכים להיות לב העניין…

 

עכשיו,

לא כל שבב דומה למשנהו, למעשה, מיפינו את עולם השבבים ל- 3 סוגים עיקריים:

 

אינטל, אנבידיה, AMD אפל גוגל ואמזון בתחרות על שוק השבבים

לוגי׳ק – השבבים המורכבים של הגיימינג, המטאוורס, ה- AI וכד׳. שוק שמאופיין בתחרות רבה על רקע דעיכתה של אינטל, ועלייתן של אנבידיה וAMD כאשר גם אפל, אמזון וגוגל  רוקמות מהלכים משלהן  ועשויות לטרוף את הקלפים… שוק הלוגי׳ק הוא גם מקור למתחים פוליטיים אדירים כאשר טאווין סמיקונדקטורס מהווה היום את מפעל הייצור של העולם, ומשרתת למעשה את כל החברות שהזכרנו בחלק הזה, ולא במקרה הסינים לוטשים לשם עיניים, גם בגלל האספירציות שלהם בתחום השבבים, ובעיקר בגלל שהאמריקאים מונעים מהם גישה לטכנולוגיה ויכולות הייצור של tsmc

 

עוד נק׳ מהותית בשוק הלוג׳יק זה האיום לגרור את כל העולם לאינפלציה ועליית מחירים בשל עליית מחיר הייצור של טרנזיסטור (שבירה של חוק מור – פרטים בהקלטה) יחד עם התייקרות של ״אימון״ מערכות בינה מלאכותית.

אני יודע, זה אולי נשמע קצת לא ברור למי שלא חי את עולם השבבים, אבל מדובר בנק׳ קריטית ומי שיצפה בהקלטה אני מבטיח לו שיבין לגמרי במה מדובר.

 

מיקרון ויצרניות שבבי הזיכרון

השוק השני הוא שוק שבבי הזיכרון, שם אנו עדים לקונסולידציה של השוק, ומריבוי שחקנים, על הבמה נשארו היום 3 חברות שמספקות את  הצריכה העולמית.

עכשיו, שוק שבבי הזיכרון אופיין עד היום כתעשייה בעלת שולי רווח נמוכים יותר, ובהתאם, החברות השולטות בתחום דוגמת מיקרון (MU) קיבלו מכפילים בהתאם. אך בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי שעובר על השוק, ולזינוק בריווחיות של החברות, וייתכן בהחלט שאנו בפתחו של עידן חדש לחברות שבבי הזיכרון, עם זינוק בריווחיות,

רק השאלה אם השוק  כבר מפנים את זה…

 

איפה המחסור בתעשיית השבבים ועד מתי הוא ימשך?

השוק השלישי זהו השוק שאולי מבחינה טכנולוגית הוא הנחות ביותר, אך מבחינת הביקושים והכותרות בעיתונים, זהו כנראה השוק הלוהט ביותר בתעשיית השבבים. כל הכותרות שקראתם השנה על משבר בתעשייה, ומחסור בשבבים מתייחס לשבבים האנלוגים. מה הופך אותם לכ״כ מבוקשים?

רכב חשמלי/אוטונומי, IOT, AI זוהי ממלכתם של השבבים האנלוגים, והדרישה לאספקה מרקיעת שחקים. לשם הדוגמה, נכון להיום רכב חשמלי דורש פי 12 שבבים אנלוגים מרכב בעל מנוע בעירה.. בעוד כמה שנים זה כבר יהיה פי 40-50 עכשיו תכפילו את זה בעשרות מיליוני רכבים חדשים שמיוצרים מידי שנה, ואתם כבר מבינים את המכפלות, ולמה זה הסגמנט שנמצא בבעית מחסור רצינית.

האם הדינמקיה של מחסור תימשך, או שמנהלי הרכש כבר צברו מלאים ובבת אחת נראה את הביקושים קורסים? זוהי אחת השאלות המרכזיות שעסקנו בהם בשידור ואני מזמין אתכם לצפות בהקלטה של אחד הוובינארים המרתקים ביותר שערכנו בזמן האחרון.

 

העתיד של תעשיית השבבים

מה שרשמתי לכם כאן, זה באמת על קצה המזלג, תחשבו שכל סגמנט מתוך השלושה שהזכרתי מייצר אקוסיסטם שלם של חברות  שעוסקות בשלבים שונים בתהליך הייצור, העיצוב וחומרי הגלם… כך שהזכרנו לא מעט חברות במהלך השידור, וציינו את הפעילות של כל אחת מהן, וזו הזדמנות גם לחזור ולומר, ששחר כהן אינו יועץ השקעות, וכל החברות שהזכרנו גם אנחנו היו כחלק מהדיון ולא מדובר כאן בהמלצה לנקיטה או הימנעות מפעולה כלשהי.(וגם צאו מנק׳ הנחה שיש לנו אינטרס)

 

ננצל גם את ההזדמנות להודות לשחר על שיחה סופר מעניינת ועל הידע הרב שהפגין וחלק איתנו ואיתכם.

כיסינו המון זויות ונושאים בוובינאר הזה, טכנולוגיים, כלכליים, פוליטים, ובשורה התחתונה, השאלה המרכזית שמעסיקה את המשקיעים, האם תעשיית השבבים עוברת מתעשייה מחזורית לתעשייה צומחת באופן עקבי, והאם היא מתחילה לקבל את הכבוד הראוי לה?

 

את התשובה כמובן תגלו בהקלטה

מסוג הוובינארים האלה שלא כדאי לפספס

בפקקים, בזמן שטיפת כלים או בעבודה מוזמנים להאזין לנו בפודקאסטים השונים לכל אורך השבוע –
חפשו את "רשת אינווסטור לייב" בספוטיפיי, אפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס ובכל שאר אפליקציות הפודקאסטים האחרות
לחצו על הבאנר להאזנה

להאזנה לפרקים נוספים