האם כדאי להשקיע בקרנות גידור?

לשאלת 8 מיליון השקלים בכותרת, יש יותר מתשובה אחת. קרנות גידור נחשבות למכשיר פיננסי מתוחכם ביותר, אבל גם למסוכן. במאמר הנוכחי, נצלול מעט יותר עמוק לנושא, כדי להבין מה ומי הן קרנות הגידור, איך הן פועלות, מהם ההבדלים בינן לבין קרנות נאמנות, ולמי הן מתאימות.

כפי שהשם מרמז, בתפיסתו המקורית, קרנות גידור הוקמו מתוך שאיפה לייצר תשואה חיובית גם כאשר השוק יורד או מדשדש במקום. כדי להשיג זאת משתמשים חלק ממנהלי קרנות הגידור במגוון כלי השקעה מורכבים יותר, כגון קניה ומכירה של נגזרים (אופציות), ני"ע העוקבים אחר מחירי הסחורות וכן שימוש במכירה בשורט המאפשרת להרוויח גם כאשר מחיריהם של ניירות ערך יורדים. כך מנסה קרן הגידור לגדר את השקעות הקרן גם במקרה של ירידות בשוק, ולמקסם את התשואה שלה לאורך זמן.

מבחינה משפטית, קרנות גידור (Hedge Fund) הינן מאגרי השקעה (pools) משותפים, הבנויים כשותפויות מוגבלות. המשקיעים הם שותפים מוגבלים ואילו חברת קרנות הגידור היא שותפה כללית. קרן הגידור אוספת כספים מהשותפים המוגבלים שלה ומשקיעה אותם בשמם.

איך קרנות גידור פועלות?

ראשית, קרנות גידור מגבילות את ההשתתפות למשקיעים כשירים. מוסדות פיננסיים, חברות ביטוח וקרנות הון סיכון נחשבים משקיעים כשירים, שכן עצם עיסוקם נוגע לתחום ההשקעות בשוק ההון. עם זאת, גם אדם פרטי יכול להיחשב משקיע כשיר והליך הגדרתו ככזה שונה בכל מדינה, בהתאם לתפיסה הכלכלית שלה.

לדוגמא, בארה"ב, משקיע כשיר מוגדר כאדם עם שווי נקי נזיל של יותר ממיליון דולר או הכנסה שנתית נטו גדולה מ- 200,000 דולר (או 300,000 דולר עם בן/בת זוג). בישראל, על מנת להיחשב משקיע כשיר יש לעמוד בקריטריונים המצויים בחוק ניירות ערך, ביניהם, נדרש כי שווי הנכסים הנזילים יעלה על 8 מיליון ₪.

ההגבלה העצמית למשקיעים כשירים, מאפשרת לקרנות גידור לנקוט בגישות אגרסיביות יותר להשקעה מכיוון שהן אינן מוסדרות על-ידי רגולציה כבדה כמו קרנות נאמנות. מנהלים של קרנות גידור משתמשים לעתים קרובות באסטרטגיות מתקדמות, כולל מינוף, פוזיציות שורט ונגזרות כגון אופציות, והם יכולים להשקיע במגוון רחב של שווקים, כולל מניות, אג"ח, סחורות, נדל"ן, מטבעות קריפטוגרפיים ועוד. כמעט כל הזדמנות להרוויח כסף נמצאת על השולחן.

השקעות בקרנות גידור הן לרוב לא נזילות יחסית. אתם יכולים לקנות או למשוך רק בתקופות מסוימות, ולעתים קרובות ישנה תקופת נעילה של מספר חודשים עד מספר שנים, לאחר ההשקעה הראשונית. פעולה זו מאפשרת למנהלי הקרנות לנקוט בפוזיציות אגרסיביות יותר ללא צורך לספק נזילות למשקיעים בכל עת.

איך קרנות גידור מרוויחות כסף

ברוב המקרים, קרנות גידור גובות שתי עמלות: דמי ניהול ודמי ביצוע.

קרן גידור גובה בדרך כלל דמי ניהול של 2%. עמלה זו מבוססת על השווי הנכסי הנקי של מניות המשקיע.
כך שאם תשקיעו מיליון ש"ח, תשלמו כ-20,000 ש"ח כדמי ניהול באותה שנה. עמלה זו מיועדת לכיסוי הפעילות של קרן הגידור ועשויה לשמש לתגמול ישיר למנהל הקרן.

תפקידו של מנהל הקרן הוא לפתח את תיק ההשקעות ולנהל כניסות ויציאות של מזומנים לקרן. הם אחראים ישירות על כל החלטת השקעה ועל האסטרטגיות שבהן הקרן תשתמש. לעתים קרובות מנהל הקרן ובעל חברת קרנות הגידור הם אותו אדם.

דמי הביצוע הם בדרך כלל 20% מהרווחים. אז אם מנהל קרן הגידור יצליח להגדיל את ההשקעה שלכם ממיליון, ל- 1.2 מיליון ש"ח, הוא יגבה עוד 40,000 ש"ח (20% מ-200,000 ש"ח). אם הקרן לא מצליחה ומפסידה כסף, אין עמלה נוספת.

קרנות גידור לעומת קרנות נאמנות.

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

    בעוד שגם קרנות גידור וגם קרנות נאמנות מאגדות את כספי המשקיעים ובדרך כלל קונות תיקים מגוונים, יש הרבה הבדלים בין שני כלי ההשקעה.

    יעדי השקעה –
    לקרן נאמנות טיפוסית יש מדד אחד או מספר מדדים (דאו-ג'ונס, נאסד"ק, s&p 500, ועוד), המהווים בנצ'מרק שמנהל הקרן שואף להשיג ביצועים טובים יותר ממנו.

    מנהלי קרנות גידור מקבלים תמריץ למקסם תשואות על מנת להגדיל את עמלות הביצועים שלהם. חוסר הסימטריה בעמלה (קרן גידור לא יכולה להיות חייבת למשקיעים בגין ביצועים שליליים) מובילה לאסטרטגיות ותוצאות תנודתיות יותר על בסיס שנה לשנה (yoy).

    עמלות
    קרנות הנאמנות גובות יחס הוצאות הנע בדרך כלל בין 0.5% ל-1.5%. אם אתם מעוניינים בקרנות אינדקס, העמלות גם יכולות להיות הרבה יותר קרובות ל-0%.

    קרנות גידור גובות בדרך כלל 2% מדמי ניהול ודמי ביצוע נוספים של 20% מהרווחים. זה הופך את קרנות הגידור ליקרות מאוד ביחס לקרנות הנאמנות.

    דרישות בעלי המניות
    כל אחד יכול להשקיע בקרן נאמנות. קרנות נאמנות עשויות לדרוש השקעה מינימלית, אבל כל עוד יש לך את הכסף, אתה יכול לקנות מניות.

    קרנות גידור, כאמור, מקבלות רק משקיעים כשירים. נוסף על כך, לקרנות גידור יש בדרך כלל השקעות מינימום גבוהות מאוד, מה שמציב חסם משמעותי על מספר האנשים שיכולים להשקיע בקרן גידור.

    נזילות
    משקיעים בקרנות נאמנות יכולים למכור את יחידות הקרן שלהם בכל יום. אמנם פקודת המכירה שלהם לא תתבצע עד סוף יום המסחר, אבל הם יכולים למכור או לקנות יותר בכל יום שבו הבורסה פתוחה.

    קרנות גידור מגבילות את המשקיעים שלהן לקנייה ולמכירה בתקופות מסוימות בכל רבעון, חצי שנה, או לפעמים יותר. בנוסף, משקיעים חדשים חייבים לנעול את הכספים שלהם למשך זמן מסוים, בדרך כלל שנה אחת.

    פיקוח ותקנות
    מנהלי תיקים של קרנות נאמנות, חייבים ברישיון לייעוץ השקעות וניהול פיננסי. בנוסף, הם רשומים כחברים בבורסה, נתונים לפיקוח רצוף של הרשות לניירות ערך, וכמובן, נדרשים לעמוד בכל התקנות והחוקים הרלוונטיים. לעומת זאת, קרנות גידור לא צריכות להירשם בבורסה ולא נדרשות להחזיק ברישיון לניהול פיננסי. כתוצאה מכך, לא תמיד ניתן לדעת מה טיבם של המנהלים, ובמקרה ונאמני הקרן קשורים למנהלים, קיימת גם סכנה של פעולות לא חוקיות או פיקוח רופף על ניהול תקין של הקרן.

    אסטרטגיות מסחר –

    קרנות נאמנות מוגבלות באסטרטגיות שבהן הן יכולות להשתמש להשקעה. על פי רוב, קרנות נאמנות נצמדות לקניית מניות, אג"ח וניירות ערך אחרים.

    קרנות גידור יכולות להשקיע כמעט בכל דבר, ולכן, יכולות להשתמש במגוון רחב של אסטרטגיות. מנהלים יכולים להשתמש בנגזרים כדי לגדר או למנף פוזיציות, הם יכולים לקנות יותר נכסים לא נזילים כמו אמנות, או נדל"ן פרטי, הם יכולים להשקיע במטבעות קריפטוגרפיים, הם יכולים למכור בחסר והם יכולים להשתמש בחוב. האסטרטגיות האלו לרוב תנודתיות יותר מאלו הזמינות לקרנות נאמנות.

    קרנות גידור, הסיכונים

    סקטור קרנות הגידור הוא שוק עצום המנהל סכומי כסף עצומים. גם בישראל פועלות עשרות קרנות ושותפויות השקעה המנהלות הון בהיקפים גדולים. לעתים זה עובד יפה, והקרנות מניבות תשואה עודפת על השוק תוך רמת סיכון שאינה גבוהה באופן יחסי. יחד עם זאת, חשוב לזכור שבחלק מהמקרים הקרנות אינן מניבות את התשואות המצופות, ולאחר ניכוי כל התשלומים (דמי הניהול, עלויות המסחר, תשלום לנאמן ולעורכי הדין והבונוס למנהלים), המשקיעים נשארים עם מעט מאוד בארנק. במקרים מסוימים, המשקיעים מפסידים חלק גדול מכספם או את כולו, אם זה עקב החלטות לא חכמות ו/או לא מקצועית של מנהלי קרנות לא מוכשרים – ואם זה כתוצאה מהתנהלות פלילית (לדוגמא – הונאת פונזי).

    כמו כן, המסמכים המשפטיים הנלווים להשקעה בקרן מסירים בדרך כלל כל אחריות ממנהלי הקרן. למעשה, המבנה המשפטי המיוחד שלהן אינו מאפשר זאת. במקרים מסוימים, המשקיעים לא מודעים לכך שהקרן רושמת הפסדים ומגלים רק בשלב מאוחר כי ההשקעה שלהם אבודה. למרבה הצער, במקרים כאלו, קשה מאוד להחזיר את הכספים באמצעים משפטיים.

    סיכום

    בחזרה לשאלה המקורית, האם כדאי להשקיע בקרן גידור? ובכן, מעצם טיבן הקרנות מיועדות למשקיעים מתוחכמים בעלי ניסיון בשוק ההון המבינים היטב את הסיכונים. חשוב גם לזכור שלא מתקיימת מכניקה של התאמת השירות ואופן ההשקעה בהתאם לצרכי המשקיעים כפי שקיים, מכוח החוק, באפיקי השקעה אחרים.

    בנוסף, פרופיל הסיכון הגבוה הקיים בהשקעה בקרנות גידור, הופך אותו למכשיר מתאים רק לבעלי הון, ובמיוחד, לאלה המסוגלים, לספוג הפסדים משמעותיים או ליהנות מתשואה גבוהה הרבה מעל הממוצע, מבלי שזה יוציא אותם משווי משקל מנטלי ופיננסי.

    עבור אלה אשר מזהים את עצמם ככאלה, אנחנו ממליצים להיעזר במומחים אובייקטיביים שיעזרו לכם על לבחון את הדברים בראייה מקצועית בלתי תלויה. בסופו של דבר, ההחלטה באיזו קרן כדאי להשקיע ומאיזה קרנות כדאי להתרחק, היא קריטית לסיכויי ההצלחה שלכם.

    רוצים לדבר איתנו על השקעה ואפשרויות נוספות – השאירו פרטים בטופס וניצור איתכם קשר בהקדם.