מה ההבדל בין פוליסת חיסכון לבין קופת גמל להשקעה

שוקלים לפתוח חיסכון, אבל רוצים שהוא יישאר נזיל? כל מה שמשותף ושונה בין שני מכשירי חיסכון מרכזיים שאתם צריכים להכיר

במשך הרבה מאוד שנים, ניהול חיסכון היה עניין פשוט וקל עבורנו הישראלים. אם רצינו לחסוך לזמן קצר, מספר חודשים או שנה, העברנו את הכסף לפיקדון בנקאי, ואם רצינו לחסוך לטווח זמן בינוני או ארוך, הפקדנו את הכסף בתכנית חיסכון או בקופות גמל (בגלגול הקודם שלהן). הרבה מאוד דברים השתנו מאז אותם ימים, וטוב שכך. המשק צמח, שוק ההון השתכלל, והמדינה יזמה שורה של פעולות, כולל הטבות מס משמעותיות, במטרה לעודד את הציבור להפקיד כסף לאפיקי החיסכון השונים.

בזכות שינויים אלו, ציבור המשקיעים והחוסכים, יכול כיום לבחור מתוך מגוון מכשירי חיסכון והשקעה חדשים. שניים מהם, פוליסת חיסכון וקופת גמל להשקעה, ניצבים במרכז ההשוואה שלנו.

רקע קצר – פוליסת חיסכון הינו האפיק הוותיק יותר מבין השניים, מדובר במכשיר חיסכון לטווח בינוני, אשר בדרך כלל מנוהל על ידי חברות הביטוח, אבל יכול להיות מנוהל גם ע"י בתי השקעות. הכסף המופקד בפוליסת חיסכון הינו נזיל וניתן למשיכה בכל עת, במלואו או בחלקו. קופת גמל להשקעה הינה מכשיר חיסכון חדש יחסית, אשר נכנס לשוק בשנת 2016 ונחשב אידיאלי לחיסכון לפרק זמן בינוני או ארוך.

בדומה לפוליסת חיסכון, גם קופת גמל להשקעה יכולה להיות מנוהלת על ידי חברות הביטוח ובתי השקעות, והיא מתאימה עבור כל מי שמעוניין לחסוך. היא פופולרית במיוחד בקרב משפחות עם ילדים, בעיקר בזכות האפשרות לפתוח קופת גמל להשקעה על שמו של כל ילד (קטין).

הפיקוח על פוליסות החיסכון וקופות הגמל בישראל, מבוצע על ידי המפקחת על שוק ההון, החיסכון והביטוח במשרד האוצר, ושני המכשירים מאפשרים לחוסכים להעביר את ההגה לידי הניהול המקצועי של חברות הביטוח או בתי השקעות, המאתרים באופן אקטיבי את הזדמנויות השקעה המתאימות ביותר לרמת הסיכון ולמסלול ההשקעות אותם החוסכים בחרו.

כמו כן, החוסכים בשני האפיקים יכולים לבצע הפקדות שוטפות או חד פעמיות למוצר, ובדומה להשקעות אחרות בשוק ההון, שני האפיקים מציעים נזילות ומאפשרים משיכת כספים בכל זמן, בכפוף למס רווחי הון בשיעור של 25%.

פרט רקע חשוב נוסף – גם פוליסת חיסכון וגם קופת גמל להשקעה, מאפשרות לחוסכים לקחת הלוואה כנגד כספי החיסכון, בשיעור של עד 80% מהסכום. לדוגמא: במידה וסכום החיסכון שצברתם הוא 100,000 ש"ח, תוכלו להלוות כנגדו סכום של עד 80,000 ש"ח. במרבית המקרים, ההלוואה תינתן בתנאי ריבית נמוכים בהשוואה לשוק, מכיוון שמבחינת הגופים הפיננסיים מדובר בהלוואה בסיכון כמעט אפסי.

מכאן, נמשיך להבדלים בין פוליסת חיסכון על-פי מספר פרמטרים מרכזיים:

 

גמישות הפקדה –

עקב האפשרות לפטור ממס רווחי הון במקרה של משיכת קצבה מגיל 60, בקופת גמל להשקעה ניתן להפקיד סכום עד לתקרה של 72,616 ש"ח בשנה – נכון לשנת 2022, בין אם דרך ביצוע הפקדות שוטפות או ביצוע הפקדה חד שנתית של הסכום כולו. חוסכים אשר מעוניינים להשקיע סכומים גבוהים יותר, יצטרכו לפצל את ההשקעה בין שני בני הזוג. לעומת זאת, בפוליסת חיסכון ניתן לחסוך כל סכום, ללא מגבלה כלשהי, בהפקדה חד-פעמית או בהוראת קבע שניתן לשנות את הסכום שלה בכל זמן.

מס רווחי הון –

מאחר וקופות גמל להשקעה מוגדרות כמכשיר פנסיוני למחצה, ניתן למשוך מתוכן את כספי החיסכון בכל זמן, תוך תשלום מס רווחי הון בסך 25%. בנוסף, חוסכים יכולים ליהנות מפטור מלא מתשלום מס רווחי הון אם יבחרו להמתין ולמשוך את הכסף כקצבה חודשית לאחר גיל 60 וליהנות מקצבה פטורה ממס.

פוליסת חיסכון אינה חלק מסל המוצרים הפנסיוניים. לכן, לא ניתן לנייד כספים מפוליסת חיסכון לאפיק קצבתי. חוסך שבכל זאת רוצה להשתמש בכספים שנחסכו בפוליסה כדי להגדיל את סכום הקצבה, נדרש לפני כן לפדות אותם מהפוליסה, תוך תשלום מס רווחי הון. רק לאחר מכן ניתן להפקיד אותם באפיק קצבתי .

ניוד –

בקופות גמל להשקעה ניתן להעביר את הכספים המנוהלים בין מסלולים ובין גופים פיננסיים שונים, מבלי שהדבר ייחשב לאירוע מס המחייב תשלום מס רווח הון. מנגד, פוליסות החיסכון מאפשרות מעבר חופשי בין מסלולים שונים באותה תוכנית של אותה חברת ביטוח ללא שהפעולה מוגדרת כאירוע מס. גם העברה של הכסף מפוליסת החיסכון הקיימת, אל כל מכשיר השקעה של חברה אחרת, הינה אפשרית, אלא שהיא מוגדרת כאירוע מס הכפופה לתשלום מס רווחי הון.

זמן מחיסכון למזומן –

בקופת גמל להשקעה ניתן ליהנות מנזילות כמעט מיידית, בכל שלב. מרגע שנתתם את הפקודה, כספי החיסכון יועברו לחשבון החוסך תוך מספר ימי עסקים. בפוליסת חיסכון קיימת התחייבות להעברת הכסף לחשבון תוך 30 יום. עם זאת, בדרך כלל הכסף מועבר תוך זמן קצר יותר.

קצבה פטורה ממס בפרישה –

קופת גמל להשקעה מאפשרת ליהנות מקצבה פנסיונית פטורה ממס – החל מגיל 60.
מנגד, בפוליסת חיסכון קיימות הטבות מס חלקיות לחוסכים אשר תאריך לידתם הוא – 1/1/1949 או לפני כן, (סעיף 125 ד׳) כאשר יחידים יכולים לזכות להטבת מיסוי עבור הפקדה מקסימאלית של עד 13,560 ₪ בשנה – ואילו זוגות יכולים ליהנות מהטבת מס עבור הפקדה מקסימאלית של עד 16,680 ₪ בשנה.

דמי ניהול –

בדרך כלל, קופות גמל להשקעה מציעות דמי ניהול העומדים על כ- 0.7% מהצבירה וללא דמי ניהול על ההפקדות. ניתן כמובן להתמקח על דמי הניהול ולהוזיל אותם. עם זאת בתיק השקעות מנוהל, עשויות להיות עלויות מסוגים אחרים. בהשוואה, דמי ניהול המקסימליים בפוליסת חיסכון עומדים על כ- 2% מהצבירה במונחים שנתיים, אבל במקרים רבים הם נמוכים משמעותית משיעור זה ואלו הן העלויות היחידות.

שקיפות –

שני המכשירים מציעים ומחוייבים לשקיפות, אולם ישנם הבדלים באופן בו הם עושים זאת. פוליסות החיסכון מאפשרות לכם גישה יומיומית קלה למידע, ואילו קופות הגמל להשקעה ,מפרסמות רק מידע חודשי בדיעבד על האחזקות הגדולות שלהן.

למי מתאימה קופת גמל להשקעה:

כל מי שמעוניין לחסוך למספר שנים ורוצה להגדיל את תקציב המחיה שלו בשנות הפרישה לפנסיה
ימצא את מה שהוא מחפש בקופת גמל להשקעה. בנוסף, כיום, זו דרך מקובלת לחסוך עבור הילדים סכום משמעותי. עם קופת גמל להשקעה, הפקדה חודשית קבועה של סכומי כסף צנועים בתחילת הדרך, יכולה להפוך לסכום כסף נאה מאוד, כעבור שנים, בדיוק כאשר הם יוצאים לחיים עצמאיים.

למי מתאימה פוליסת חיסכון:

במידה ונולדתם בשנת 1948 או קודם לכן, הנכם זכאים להטבת מס בפוליסת החיסכון – לפי סעיף 125ד לפקודת מס הכנסה, שמגיעה עד אלפי ש"ח בשנה. פוליסת החיסכון היא פתרון מתאים גם עבור כל אדם המתכנן לחסוך לפרק זמן מינימלי של מספר שנים לפחות. יתר על כן, חברות הביטוח אינן דורשות סכום מינימום, כך שאם תקרת ההפקדה הקיימת בקופות גמל להשקעה מפריעה לכם, פוליסת חיסכון היא אלטרנטיבה ראויה.

סיכום קצר –

אין תשובה בינארית לשאלה איזה מכשיר חיסכון עדיף. מאות מיליארדי שקלים מכספי הציבור אשר מושקעים
בקופות גמל להשקעה או פוליסות חיסכון, מעידים על כך ששני האפיקים נתפסים כמתאימים בקרב חוסכים רבים.

כפי שההשוואה מראה, ישנם גם לא מעט קווי דמיון, לצד מספר הבדלים בין השניים. באשר להבדלים, כדאי לזכור כי למרות שחלקם נדמים ניואנסים קטנים, הרי שלמעשה, כל אחד מהם יכול ההבדל בין רווח נוסף, או בזבוז של עשרות אלפי שקלים.

זהו, כעת כל מה שנותר לכם הוא להתייעץ עם מתכנן פנסיוני ולהחליט בעצמכם. בהצלחה.

כמובן שאנחנו מזמינים אתכם להצטרף לאלפי לקוחות שכבר בחרו בליווי הפיננסי האישי שאנו מציעים במסגרת אינווסטור 360, לחצו כאן, השאירו פרטים בטופס, ונתאם עבורכם פגישה עם אחד מהמתכננים הפיננסים המוסמכים שלנו