איפה להשקיע כסף? אפיקי השקעה מומלצים לשנת 2022

אם אתם מחפשים היכן להשקיע כסף פנוי תוכלו למצוא בקלות מגוון רחב של אלטרנטיבות השקעה וחיסכון זמינות. האתגר הגדול יותר הוא לבחור מבין שלל האפשרויות את אפיק ההשקעה המתאים ביותר לפרופיל המשקיע האישי שלכם. על כך, כאן בכתבה

לכל אחד מאיתנו יש פרופיל משקיע שונה, המורכב משאיפות, מטרות ויעדים כלכליים מיוחדים. לכן, מלבד השאיפה הטבעית להשיא תשואה גבוהה ככל האפשר על ההשקעה, בחירה באפיק השקעה מתאים, צריכה להתאים למספר אלמנטים נוספים: מידת הסיכון הרצויה שאתם קובעים, טווח הזמן של ההשקעה, מצב הנזילות ומפת הנכסים בבעלותכם, הטבות מס שתוכלו לנצל ועוד. בואו נכיר אותם יותר מקרוב:

משוואת סיכון/סיכוי – עקרון מרכזי בשוק ההון קובע כי ככל שרמת הסיכון גבוהה יותר, כך פוטנציאל התשואה גבוה בהתאם. כלומר, לנטילת סיכון יש אלמנט פיצוי בדמות הרווח הצפוי. לכן חשוב שתהיו כנים עם עצמכם ותגדירו לעצמכם מראש מהי מידת הסיכון שאתם מוכנים לקבל על עצמכם, בהתאם ליכולות הכלכליות שלכם.

במידה ואתם מחזיקים מחזיק בהיקף גדול של נכסים, ייתכן ותרצו לצרף לתיק ההשקעות שלכם מכשירי השקעה המגלמים סיכון גבוה יחסית, לדוגמא ניירות ערך. לעומת זאת, אם אתם משקיעים כסף המיועד למחייה, כנראה שתתאים לכם השקעה שמרנית יותר, כדוגמת אגרות חוב ממשלתיות.

טווח זמן של ההשקעה – הגדרה ברורה של טווח הזמן של ההשקעה הינה קריטית להתאמה של אפיקי השקעה ומאפשרת לכם לקבל החלטה מושכלת לגבי מידת הסיכון שאפשר לקחת במסגרת ההשקעה. ניסיון מבוסס נתונים מוכיח כי ככל שציר הזמן של השקעה ארוך יותר, עקומת הסיכון יורדת בהתאם. כך למשל, בהשקעה המיועדת לעשרות שנים, כדוגמת חיסכון פנסיוני, רמת הסיכון צונחת דרמטית ונושקת לאפס.

לעומת זאת, השקעות עם מסלול 'טיסה' קצר עלולות להיקלע לתקופות סוערות של תנודתיות חריפה בשווקים מבלי שיעמוד לרשותן מספיק זמן לבצע תיקון, וההשפעה של כך על השורה התחתונה של הרווחים עשויה להיות כואבת. זאת הסיבה העיקרית לכך שהשקעות קצרות מועד, נוטות לגישה שמרנית ומתמקדות לרוב באפיקי השקעה סולידיים.

 

פיזור השקעות ביחס למכשירי השקעה וחיסכון קיימים –

בחירת אפיק מחייבת ראייה כוללת על מכלול הנכסים להשקעה שאתם כבר מחזיקים. כאשר המשמעות הינה פיזור הכספים בין Asset Classes שונים. כך לדוגמה, אם קרן הפנסיה שלכם מושקעת במסלול מחקה מדד מקומי (ת"א-35), רצוי לבחור אפיק השקעה המספק חשיפה למדדים או מכשירי השקעה שונים בחו"ל, כך ששוק או סקטור בודד לא יזכו למשקל יתר ביחס לסך הכספים.

במקביל, חשוב לוודא כי גם מאזן הנכסים הסחירים אל מול הבלתי-סחירים (ערוצי השקעה אלטרנטיביים) בפורטפוליו ההשקעות שלכם, תורם לגיוון על ידי נטרול חלקי של הקורלציה לתנועות השוק.

שנתחיל לשפר את התשואות שלך?
צברת נכסים, התקדמת, עשית דרך. עכשיו הגיע הזמן לעלות עוד שלב.
כל מה שצריך לעשות זה להשאיר פרטים לשיחה ראשונית ללא עלות וללא מחוייבות עם חבר צוות בכיר

    תמריצים והטבות מס – בישראל קיימים כיום מגוון מכשירי השקעה/חיסכון, המגלמים הטבות מס שונות, בהתאם לגילו של המשקיע. לדוגמא, אם אתם בני הגיל השלישי ועומדים בקריטריונים לפתיחת קופת גמל לפי תיקון 190,תוכלו ליהנות מתשלום מס מופחת בשיעור 15% נומינלי ממרכיב הרווח במשיכה הונית (חד-פעמית), לעומת מס רווח הון של 25% כנהוג.

    משמעות הדבר היא שהתאמת אפיק השקעה חייבת לקחת בחשבון את גילכם, כדי לבחון האם ערוץ השקעה אחד מתאים וכדאי יותר עבורכם, על פני אפיק אחר, מתוך שאיפה לניצול מיטבי של הקלות המס הגלומות בו.

    לאחר שסקרנו את המאפיינים העיקריים לפיהם נקבע פרופיל המשקיע הייחודי שלכם, להלן מספר אפיקי השקעה בסיסיים שעשויים להתאים לכם:

    פוליסת חיסכון –

    שורה של יתרונות מובנים הפכו בעשור האחרון את פוליסות החיסכון לסוגיהן למכשיר השקעה פופולרי. למרות שמה המטעה, פוליסת חיסכון הינה אפיק חיסכון ללא מרכיב ביטוחי, המוצע ומנוהל על-ידי חברות הביטוח ונמצא תחת פיקוח רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

    לאור הפופולריות הגוברת והתשואות הגבוהות שהשקעות מחקות מדד הניבו בעשור החולף, חברות ביטוח רבות השיקו גם מסלולי השקעה מחקי מדד 500 S&P ו- נאסד"ק. לכך אפשר להוסיף את העובדה שפוליסת חיסכון מגלמת הטבות מס, עלות ניהול אטרקטיבית, נזילות שוטפת של הכספים, מעבר בין המסלולים ועוד. כל המאפיינים האלה הופכים אותה לאלטרנטיבת השקעה בעלת שיעור צמיחה מרשים.

    תיק מניות

    תיק מניות הינו מוצר השקעה מסורתי המעניק לכם יכולת תמרון רחבה, גם ביחס לניהול ההשקעות וגם ביחס להרכבת תמהיל השקעות חכם, מאוזן ובעיקר מתאים. אחזקה בתיק מניות פותחת בפניכם את הדלת לניהול עצמאי של התיק (בתנאי שיש לכם את הידע והכלים המקצועיים הנדרשים לכך) – או לבחור מנהל או מנהלת השקעות מנוסים שאתם סומכים על שיקול דעתם ולהעביר לידיהם את ניהול כספי ההשקעה.

    הגמישות ששוק המניות מציע מאפשרת לכם ליצור תיק ניירות ערך תואם לפרופיל המשקיע שלכם ומידת הסיכון שהגדרתם. רצוי כמובן להרכיב תיק המשלב סקטורים ומכשירים נפרדים. תמהיל השקעות מגוון מפחית את רמת הסיכון שאתם חשופים אליה.

    קופות גמל לאחר תיקון 190 –

    מאז נכנס לתוקפו תיקון 190 לפקודת מס הכנסה בשנת 2012, קופות גמל הפכו לאחד מאפיקי החיסכון המבוקשים ביותר. התיקון נועד ליצור מוטיבציה גבוהה בקרב ציבור החוסכים הישראלי להגדיל את היקף החסכונות הפנסיוניים – באמצעות הטבות מס משמעותיות המתורגמות לחיסכון כלכלי ויותר כסף בכיס שלכם.

    הדבר נכון במיוחד, לבני הגיל השלישי הקרובים למועד הפרישה לפנסיה. כמו למשל, משיכת הכספים כקצבה בגיל פרישה בפטור מלא מתשלום מס (בכפוף למספר תנאים), או לחילופין מס מופחת בשיעור 15% במשיכה הונית.

     

    כדאי להיעזר במומחה:

    בעיקרו, תהליך היצירה של פרופיל משקיע אישי, נועד להבטיח התאמה גבוהה ככל הניתן של אפיק ההשקעה לשאיפות והצרכים שלכם ושל המשפחה. כדי שהתהליך הזה יתבצע בצורה מדויקת, מומלץ לעשות אותו בעזרת מתכנן פיננסי מוסמך ומנוסה אשר מעמיד לרשותכם היכרות מעמיקה עם קשת האפשרויות בשוק ההון, שליטה מלאה בנושאי רגולציה ומיסוי, וגישה למידע רלוונטי ומעודכן לגבי התפתחויות ושינויים תדירים.