ניתוח עומק לסקטור הפיננסים ועסקת אלטשולר פסגות

ניתוח עומק לסקטור הפיננסים בדגש על בתי השקעות וחברות ביטוח והתייחסות מיוחדת לעסקת אלטשולר/פסגות

להאזנה לפרקים נוספים

וועדת בכר מולידה שוק הון חדש

את התכנית פתחנו בסקירה היסטורית קצרה על התפתחות התחום במדינת ישראל, שעד שנת 2005 היה נתון כולו לשליטתם  של הבנקים, כאשר בתי ההשקעות וחברות הביטוח למעשה לא היו חלק מהמשחק. ועדת בכר שהולידה את רפורמת בכר דאגה לבזר את השליטה בניהול נכסים מידי הבנקים, ובך למעשה יצרה שוק הון חדש, ולראשונה באה לעולם היישות של המפיץ/סוכן שהוא אינו היצרן.

(בניגוד למצב שהיה קיים בו הבנקים גם היו היצרנים ובעלי ההשקעות וגם היועצים שמכווינים את הלקוחות למוצרים שלהם)

 

עסקת אלטשור פסגות – הזדמנות לנתח את השחקנים המרכזיים בתחום ניהול הכסף (בתי השקעות וחברות ביטוח)

תוך כדי כמובן התייחסנו לעסקה באופן ספיציפי, הכשלון העסקי של קרן אייפקס בפסגות וחוסר היכולת לשמר את המותג מס׳ 1 בזמנו בשוק ההון הישראלי, ומנגד את התועלות והאתגרים שיעמדו בפני אלטשולר שחם בעקבות העסקה, אבל בעיקר זו הייתה הזדמנות מצויינת לעבור על השחקנים המרכזיים בתחום, ולנתח כל אחד מהם במה הוא מתמקד, מה היתרון היחסי שהוא מביא לשולחן, ואיך זה בא לידי ביטוי בהערכה ובתמחור שהמשקיעים בשוק מעניקים לו…

 

וזה בהחלט מעניין כי מקובל לשים אותם כמקשה אחת, אבל כשמרימים את מכסה המנוע מגלים שאלו למעשה עסקים שונים לחלוטין. כך למשל, ראינו בגזרת בתי ההשקעות שאיי בי איי  כדוגמה, בחרו כיוון שונה לחלוטין מאשר מור, ולמרות ששניהם בתי השקעות, עסקי הליבה שלהם, אלו שדומיננטים במיוחד במומנטום הצמיחה שלהם כעסקים, הם אחרים לגמרי.

האם חברות הביטוח (כלל, הפניקס, מנורה, מגדל) אטרקטיביות להשקעה?

בהמשך עברנו לדבר גם על חברות הביטוח, אולי הנהנות הגדולות מרפורמת בכר, שעדיין שולטות ביד רמה בעולם הפנסיה (למרות הכרסום של קרנות ברירות המחדל בעיקר בגזרת דמי הניהול) ושם ראינו שרוב החברות נסחרות מתחת להון העצמי שלהן. בדוגמה ממצגת המשקיעים האחרונה של חברת הפניקס אותה בחנו בשידור,

 

ראינו שאחוז הגידול בנכסי החיסכון ארוך הטווח, שמהווה נדבח מהותי בחברות הביטוח, צפוי לגדול בשיעורים של כ- 10% מידי שנה…. השילוב של גידול בנכסים, התייעלות ודיגיטציה שנכנסים יותר ויותר לעולמות הביטוח והחיסכון, צפויים לתמוך בכל החברות ולסייע להם להגדיל את התשואה על ההון (כפי שראינו בצפי במצגת של הפניקס  ליעד תשואה על ההון העצמי של 12-15 אחוז בשנה)

 

בהקשר זה, ציינו את חברת כלל, שמציגה בשלוש השנים האחרונות תוצאות בולטות בהשקעות, ומעבר למגמות שתומכות בכל החברות, ספיציפית נסחרת משמעותית מתחת להון העצמי.

 

העולם החדש של הסוכנים ומשווקי ההשקעות

מכאן עברנו לדבר על השינויים שקורים במיוחד בממשקים מול הלקוחות, וראינו שהעולם היחסית מסודר שבו קיימים יצרנים ובעלים של השקעות מצד אחד, וסוכנים מפיצים ומשווקים שמתווכים  את ההשקעות לציבור מצד שני, הולך ומתערבב, ובשנים האחרונות גם היצרנים הפכו למפיצים בדמות סוכנויות ובתי סוכן פרטיים שמוקמים כחברות בת, וגם המפיצים הפכו ליצרנים, שמייצרים השקעות בית לטובת הלקוחות שלהם.

 

בשורה התחתונה, העתיד של התחום מאתגר במיוחד את הסוכנים והמפיצים, שהתגמולים אותם נהגו לקבל מיצרני ההשקעות הולכים ונשחקים, (גם דמי הניהול של המוצרים השונים הולכים ויורדים וגם הרגולציה מפחיתה משמעותית את גובה התגמולים)

ובנוסף, כדי להתמודד עם ריבוי האפשרויות הקיים היום, ולהיות מסוגלים להנגיש את הרעיונות הטובים ביותר בתחומים הרלוונטים ביותר בעולם ההשקעות, הם נדרשים לפתח יכולות בית והבנה עמוקה בהשקעות, אם הם רוצים להישאר רלוונטים עבור הלקוח.

מי שהכי נהנה מהתמורות הללו בתחום, זהו כמובן הלקוח, אבל גם הוא יצטרך להסתגל לתובנה ששירות מקצועיו רחב דיספלינות ברמה הגבוהה ביותר, הוא חלק ממערכת יחסים שעבורה הוא נדרש לשלם שכר טרחה ישיר.

בין לבין גם היו הרבה טיפים על איך לבחון גופים וסוכנים, דיברנו הרבה על השקעות אלטרנטיביות, וגם עשינו קפיצה לחו״ל לראות איך ועל סמך מה מתומחרים בתי ההשקעות הגדולים שנסחרים בארה״ב.

אינווסטור 360 בנוייה לעולם ההשקעות החדש

היה לנו שידור גדוש ומעניין על נושא שאני אוהב במיוחד וקרוב לליבי מן הסתם, אנחנו באינווסטור 360 חלק מהאקוסיסטם של ניהול הכסף במדינת ישראל, וגם אנחנו כגוף שהוא גם מפיץ וגם יצרן בנינו את עצמנו מראש כדי להתאים לדרישות של העולם החדש, עם כל יכולות הבית הדרושות, כך שהיה לי הרבה מה לתרום בשידור בעניין הזה.

 

מקווה שנהניתם והפקתם ערך.

מוזמנים לצפות בהקלטה

 

 

בפקקים, בזמן שטיפת כלים או בעבודה מוזמנים להאזין לנו בפודקאסטים השונים לכל אורך השבוע –
חפשו את "רשת אינווסטור לייב" בספוטיפיי, אפל פודקאסטס, גוגל פודקאסטס ובכל שאר אפליקציות הפודקאסטים האחרות
לחצו על הבאנר להאזנה

להאזנה לפרקים נוספים