האם כדאי לי להמתין בסבלנות או למכור את הכל כדי למזער נזקים?

מהם 8 כללי היסוד שלי לבחירה מוצלחת של מניות?

8 כללי היסוד שלי לבחירה מוצלחת של מניות

האם כדאי לי להמתין בסבלנות או למכור את הכל כדי למזער נזקים?

לפני מס' ימים, חבר הראה לי את הפוסט שבתמונה ושאל אותי מה דעתי עליו ומה הייתי עונה לבחור שכתב אותו.

אז, קודם כל, אני מאוד מעריך אנשים שיודעים לבוא ולהגיד "טעיתי".
לעשות טעויות זה קל וזה קורה לכולנו. אבל, להסתכל לעצמך ולאחרים בעיניים ולהודות בטעות – זה כבר מצריך אומץ. ואת זה אני מעריך.

 

לגבי תיק ההשקעות שלו, יש לי כמה דברים להגיד:

הכל מתחיל בידע:
אם אתם נכנסים בצורה אקראית, כלומר ברמת אי וודאות גבוהה לגבי התפתחויות בעתיד, אתם מגדילים באופן משמעותי את הסיכון בהשקעה, ובמילים פשוטות – אתם מהמרים!
ככל שתשפרו את רמת הידע שלכם, אי הוודאות תפחת, והסיכון ירד משמעותית, לעומת זאת, הסיכויים לרווחים משמעותיים בעתיד יגדלו.

משקיע טוב הוא משקיע שיש לו תוכנית:
לכל תוכנית יש יעדים ברורים לאן אנחנו רוצים להגיע , ובאיזה סיכון אנחנו מוכנים לקחת כדי להגיע אל היעד. לכל תוכנית יש דרך ברורה בה יש לבחור כדי להגיע אל היעד במסלול הבטוח ביותר.
תחשבו לרגע על ווייז, אתם מחליטים לאן אתם רוצים להגיע, מקלידים את היעד ומקבלים את המסלול המהיר והבטוח להגעה אל היעד.

אל תמציאו את הגלגל:
המשקיעים הטובים ביותר בעולם סיפקו לנו כללי יסוד להשקעות טובות ומניבות .
כלומר, כתבו לנו ספרים עם כללים של עשה ואל תעשה בדרך להצלחה שלכם בשוק ההון. את שלב הניסוי והטעיה בשוק ההון הם כבר עברו והצליחו לגבש שיטת השקעה מצליחה ומוכחת לאורך השנים.

אז מהם 8 כללי היסוד שלי לבחירה מוצלחת של מניות?

כלל ראשון – לא להפסיד כסף
משפט פשוט עם משמעות עמוקה, תחשבו לרגע מה הייתם עושים כדי למזער את ההפסד על השקעה גדולה שעליכם לקבל החלטה עליה . תעשו חקר שוק לגבי המוצר שתרצו לרכוש, תתייעצו עם לא מעט חברים מכרים שאתם סומכים עליהם. כלומר תשקיעו זמן ומאמץ , כדי להבטיח כמה שיותר שלא תפסידו בעסקה. זו הכוונה בכלל זה, אל תשכחו לחשוב בכל רגע שאתם לא מתכוונים להפסיד בעסקה שתבחרו, וזה יוביל אתכם להשקיע משמעותית מזמנכם היקר כדי שלא יקרו מקרים כאלו בעתיד

כלל שני – להשקיע בחברה בהנחה שאתם רוצים להיות שותפים בה לכל החיים
אם אתם יודעים שאתם הולכים להיות שותפים של עסק לכל החיים , ואתם הולכים להשקיע לא מעט כסף שעמלתם עליו רבות, אתם תשקיעו זמן רב בבדיקת העסקה לפני שתבצעו אותה. הטלת הספק בכל עסקה היא שתשמור עליכם לאורך חיי העסקה. היא שתגרום למוח שלכם לפעול למען הצפת השאלות הנכונות שימזערו את רמת הסיכון ותוביל לעסקה מצליחה ומרוויחה

כלל שלישי – בחרו בחברות עם היסטוריה של הצלחה לאורך שנים
אי אפשר להתווכח עם הצלחה לאורך שנים באותה שיטה. אם חברות מצליחות לאורך שנים לשפר את התוצאות שלהם באופן מגמתי, כנראה שימשיכו כך גם בעתיד. חפשו חברות בעלות יתרון תחרותי על המתחרות שלהן, ושהיתרון יבוא לידי ביטוי בביצועי החברה. לכו אחר הערך ולא אחר המחיר…

8 כללי היסוד שלי לבחירה מוצלחת של מניות

כלל רביעי – בחרו בחברות עם צמיחה אורגנית לאורך שנים רבות
כדאי לבדוק שרווחי החברה הולכים יד ביד עם מכירות החברה. וששניהם צומחים להם יחד באופן מגמתי. כל עוד הזוגיות המוצלחת שלהם תמשיך , כך גם מחיר החברה ימשיך לעלות. תחשבו על זה כך, שהמחיר ירדוף תמיד אחר ביצועי החברה. (כמובן גם בפן השלילי, אם המחיר מהיר מערך החברה, אז המחיר ישאף לרדת לערך החברה)

כלל חמישי – בחרו בחברות עם כמה שפחות חוב אם בכלל
קחו לדוגמה משפחה (שלכם למשל), אם יש לכם חסכונות של מיליון ₪ , וההכנסות בשנה שלכם גבוהות פי 2 ויותר מההוצאות שלכם, ואתם עובדים במקום עבודה יציב וחזק. במידה וברבור שחור (כשל שוק שיוביל לפיטורים שלכם , כלומר ירידה בהכנסות שלכם) יופיע פתאום בלי התראה. מה הסיכוי שלכם לשרוד במקרה של אירוע חריג כזה? אנחנו מסכימים שתכלו לשרוד תקופה ארוכה עד שתמצאו עבודה חדשה נכון? אותו דבר לגבי החברה שתבחרו להשקיע בה.

אם , לחברה אין כמעט חובות, וההכנסות השוטפות גבוהות מההוצאות השוטפות באופן מגמתי לאורך שנים, כלומר גידול בהון העצמי לאורך השנים. סביר להניח שכל אירוע חריג בשוק ההון ישאיר אתכם על רגליים יציבות , וירידת המחיר תהיה זמנית. זוכרים אם המחיר קטן מהערך (ביצועי החברה) אז בעתיד המחיר ישאף להגיע אל הערך האמיתי.

8 כללי היסוד שלי לבחירה מוצלחת של מניות

כלל שישי – בחרו בחברות שאתם מבינים את הפעילות שלהם
רצוי, להכיר באופן סביר את פעילות החברה שאתם הולכים להשקיע בה.
למה באופן סביר? כי בסופו של דבר המספרים של החברה לאורך השנים מספרים את הסיפור האמיתי. הסיפור, פעילות החברה היא כלי תומך לביצועי החברה.

כלל שביעי – אל תנסו לחזות את כיוון השוק (זה בלתי אפשרי לאורך זמן)
ככל שהזמן שאתה מעוניין להשקיע (לסחור) קצר יותר כך אי הוודאות גבוהה יותר , ואין טעם לתזמן את השוק כאשר אתה מהמר…
השקעות לטווח ארוך בהן השקעת במחקר עמוק , בדקת את המספרים כמו שצריך , היתרון התחרותי בא לידי ביטוי בצורה מובהקת יותר כך הסיכוי שתרוויח בטווח הארוך גבוה יותר וההסתברות באה לטובתך בבחירת הנכס שתרצה להשקיע בו.

כלל שמיני – ערכו את "מבחן האלטרנטיבות"
במידה ומצאתם נכס איכותי יותר במחיר טוב יותר, עליו להחליף מיידית נכס בתיק ההשקעות שאינו איכותי, גם אם הוא ירד משמעותית. תחשבו על כך , האם להחזיק נכס לא טוב ולצפות שיחזור בחזרה, כלומר , שיעלה במחיר שלו, או להחליף אותו בנכס עם סיכויים טובים יותר לעלות ולהחזיר את ההפסדים שנוצרו?

לסיכום

לאותה שאלה של הבחור שהשקיע את כספו ולאחר מספר חודשים הגיע להפסדים, לפעמים כדאי ללכת אחורה כדי להתקדם קדימה וחזק יותר לשנים הבאות.
כוונתי, לעבור אל הנכסים שהם עומדים בקריטריונים שהקדשתי לחברה מצוינת .
כל נכס שאינו עומד בקריטיונים – לא צריך להיות חלק מתיק ההשקעות .
אני מקווה מאוד שעזרתי ולו במעט. נכון, אי אפשר במאמר אחד לפתור את הבעיות של כולם, אבל זו תהיה דחיפה טובה לכיוון הנכון אם תבחרו להשתמש בנקודות שציינתי.