חלום ושברו: השקעה בחברות חלום עלולה לגבות מחיר יקר

קבלת החלטה לרכישת מניה בעקבות פרסומים יכולה להיראות בהתחלה כעסקה טובה, אבל בהמשך המצב יכול להחמיר ואף להתדרדר להפסדים כבדים

החלום ושברו
שלמה מרציאנו

שלמה מרציאנו

מתכנן פיננסי מבית "אינווסטור 360"

קבלת החלטה לרכישת מניה בעקבות פרסומים באפיקי המדיה השונים , יכולה להיראות בהתחלה כעסקה טובה. במיוחד אם הצלחתם להצטרף לאחר ירידות במחיר המניה. אבל, בהמשך המצב יכול להחמיר ואף להתדרדר להפסדים כבדים במצב של ירידות חדות, במיוחד אם השוק ממשיך לצנוח.

כולנו שמענו על פייבר, זום , QS , TTD , ARK (הקרנות של קת'י ווד) – ויש עוד הרבה דוגמאות , אבל נסתפק באלו שציינתי.

בעברי, ספגתי לא מעט הפסדים במקרים דומים, ולמדתי על בשרי מה לא לעשות במצבים כאלו בעת החלטה לרכישת נייר ערך על סמך הפופולריות שהוא זוכה לה באפיקי המדיה השונים.

שננו לעצמכם טוב טוב, כל מניה שעולה בעוצמה רבה ולא נתמכת במספרים, אלא רק בסיפורים, דינה , לרדת באותה העוצמה, ובמידה ושוק ההון נקלע ל"ברבור שחור", אז השילוב של שוק בסנטינמט שלילי עם חברה שעלתה רק בגלל הפופולריות שלה בתקשורת יובילו להפסדים עמוקים יותר, במקרים לא מעטים אפילו לפשיטת רגל של חברות מסוג זה.

בחברות חלום, רב הנסתר על הגלוי. הן בדר"כ אלופות ביחסי ציבור ושיווק , כלומר, מבטיחות הרים וגבעות למשקיעים , אבל מעט מאוד גם מקיימות. ברוב המקרים, המשקיעים (המהמרים) מפסידים את כספם בהרפתקאות ספקולטיביות והבטחות ל"התעשרות מהירה".
אני מכיר באופן אישי לא מעט משקיעים שהרוויחו יפה בחברות חלום, אבל רובם יגידו לכם שזה היה הימור מוצלח ולא השקעה מושכלת.

חלום ושברו: השקעה בחברות חלום עלולה לגבות מחיר יקר

דוגמאות טובות לאירועים מסוג זה שקרו בשנה האחרונה :

ARK הקרנות של קת'י ווד

קת'י ווד

הקרן המובילה של קת'י ווד ARKK עלתה כ 150% בראלי שנה שעברה. הציבור הרחב הצטרף לחגיגה ורכש את הקרן בהמוניו, מה שגרם להקמת קרנות דומות שעלו משמעותית גם כן. בנוסף, חלק ניכר מהציבור החל לחקות אותה והרבה כסף "טיפש" נכנס והעלה את המחיר בלי קשר לפעילות חברות החלום.

אבל, השנה הנוכחית לא האירה פנים לקרנות של ווד, שירדו מחודש פבואר השנה כ-35% מהשיא. בעתיד, קרנות, פופולריות ככל שיהיו, ישאפו בטווח הארוך להתכנס סביב השווי ההוגן שלהן, כלומר, כשהמחיר הרבה מעבר למה שהחברות מרוויחות יוביל לירידות חדות בחזרה לשווי ההוגן שלהן, וכשהשוק כולו בסנטימנט שלילי אז המחירים ירדו הרבה מתחת לשווי ההוגן.

קת'י ווד

מניית קוונטום סקייפ – QS

קוונאטום סקייפ מנסה לייצר סוללות חשמליות במצב מוצק, שאמור להיות במיליוני רכבים חשמליים בעתיד. והיא עובדת על זה מעל עשור. רוב הכספים שגייסו הולכים למחקר ופיתוח. 

כלומר, עד שלא יתחילו במכירת המוצר – לא נראה הכנסות ובשורה התחתונה לא נראה גם רווחים, שבשביל זה אנו משקיעים בחברות. ואין שום ערך שניתן לתת לחברה מסוג זה מכיוון שאין שום תזרים להוון…

הסיכון הגדול של החברה הוא הזמן.

תראו, מדברים על צפי לעוד 5 שנים למוצר, וייצור המוני בעוד 10 שנים.
אז למה הזמן הוא הסיכון?

ישנם חברות שמייצרות סוללות כבר שנים רבות ולהן פטנטים רבים בתחום זה. לאותן חברות משאבים רבים למחקר ופיתוח של סוללות מתקדמות ונראה בעתיד פטנטים נוספים , ויכול להיות שיהיו טובים יותר משל QS. והיכולת שלהם לייצור המוני יהיה הרבה יותר מהר מאשר ל-QS.

בנוסף, בעיות שיכולות לצוץ בעתיד:

  • כל הניסויים שנעשו בסוללות מצב מוצק עד היום כשלו ולא הצליחו להגיע לשוק המסחרי
  • הסוללה של קוואנטום-סקייפ נבדקה בתנאי מעבדה בלבד ולא בעולם האמיתי
  • עד היום הוציאה החברה יותר מ-300 מיליון דולר. ובשנים הקרובות יוציאו הרבה יותר, כלומר, השקעה גבוהה ביחסי ציבור ושיווק כדי לממן את המחקרים בעתיד.

בטווח הארוך, השוק לא "טיפש" וישאף תמיד לשווי ההוגן של החברות המרכיבות אותו. במידה והציפיות שיצרה מחלקת יחסי הציבור לא התממשו , כך החברה תתחיל לאבד מכוחה בעיני הציבור והירידות במחיר יהיו כבדות, וברוב המקרים גם יובילו לפשיטות רגל.

מניית קוונטום סקייפ - QS

לסיכום,

לפני שאתם מקבלים החלטות האם להשקיע בחברות חלום בעתיד, ראשית, תשקיעו מעט מזמנכם להבנת פעילות החברה, לעבור על המספרים ולשאול את השאלות הנכונות.
שלא תבינו אותי לא נכון, אני לא מנסה לגרום לכם לא להשקיע במניות חלום.

כאשר מנהלים תיק השקעות (לא משנה אם זה אג"ח או מניות), עלינו לחלק את האחזקות שלנו בצורה חכמה. חלק מהמניות יהיו מניות עוגן (חזקות פיננסית), חלק מניות צמיחה, ואפשר להשאיר מקום קטן לכמה מניות חלום.

מספר דוגמאות נוספות לחברות שהפופולריות שלהן העלו אותן , והורידו את המחיר שלהן בהתאם.