פיצול מניות

פיצול מניות הוא בדיוק איך שזה נשמע. מניה אחת מתחלקת או מתפצלת למספר מניות. אל דאגה. ערך האחזקות שלך זהה, רק בנתחים קטנים יותר.

פיצול מניות
שלמה מרציאנו

שלמה מרציאנו

מתכנן פיננסי מבית "אינווסטור 360"

פיצול מניות - טסלה

לאחרונה, אנחנו שומעים לא מעט על חברות שמודיעות על פיצול מניות,
אז מה זה אומר? איך זה אמור להשפיע על מחיר המניה?

מה זה פיצול מניות?

אם אתם מחזיקים במניה שהמחיר שלה 100 שקלים ליחידה (ערך נקוב) והוחלט לפצל ביחס של 4 ל 1 , אם הייתה לכם מניה אחת במחיר של 100 אז לאחר הפיצול יהיה לכם 4 מניות בשווי 25.

למה זה טוב?
המטרה העיקרית היא להגדיל את הנזילות של המניה, תחשבו , אם מניה אחת של חברה עולה 10,000 דולר, לא כל אחד יכול לרכוש את מנית החברה, וחלק נכבד מהציבור שמאמינים בחברה לא יהיו שותפים לרווחיה הצפויים. כדי להגדיל את הסחירות מורידים את מחיר המניה כך שיותר משקיעים יוכלו להיות שותפים בחברה.

בדרך כלל הפיצול יתבצע כאשר המחיר עלה משמעותית בשנים האחרונות.
בפועל, שווי השוק של החברה לאחר הפיצול לא משתנה , אך יש ציפיות שתפתח הדלת למשקיעים נוספים ועקב עליה בביקוש כך השווי יעלה בעתיד.

יש גם פיצול מניות הפוך

החברה בעצם מחלקת את המניות ביחס הפוך, כלומר, לכל משקיע יהיו פחות מניות בחברה אבל במחיר גבוה יותר לכל מניה.

הסיבה לפעולה כזו של החברה היא בדרך כלל כדי להמנע ממחיקת החברה. הרבה משקיעים יתהו האם לרכוש מניה שהמחיר שלה כל כך נמוך.

דוגמא לפיצול הפוך: סיטי גרופ שבצעה פיצול הפוך ביחס של 1 ל 10 ממחיר מניה של 4.5 דולר ל 45 דולר, מה שתרם להשרדות החברה. בארה"ב למשל , גופים מוסדיים לא נמצאים בחברות שהמחיר שלהם מתחת ל 5 דולר והסחירות בהן נמוכה מאוד. ברגע שהעלו את המחיר המניה נחשפה גם למשקיעים המוסדיים שהגדילה את הסחירות בה והביאה להשרדותה.

לאור נתוני עבר, פיצול מניות לא בהכרח הוביל לעליה בביקוש למניה ולעליה בשווי שלה. הנה מספר דוגמאות:

אפל

פיצול מניות - אפל

כפי שניתן לראות במניית אפל, ב-2000 לאחר הפיצול 2 ל 1 המניה ירדה באופן , ב 2005 לאחר הפיצול 2 ל 1 המניה עלתה באופן משמעותי לאורך שנתיים, ב 2014 7 ל 1 ו 2020 4 ל 1 לא חל שינוי במחיר החברה לאחר הפיצול.

ויזה

פיצול מניות - ויזה

במקרה של ויזה לאחר הפיצול 4 ל 1 ב 2015 המניה הגיבה בעוצמה , עליה בביקוש למניה והמשך מגמת עליה שאופיין עוד קודם לכן משנת 2009 . גם במקרה זה לא בהכרח הפיצול הוא שגרם לעליות, כפי שניתן לראות עוד בשנים קודם לכן הביקוש למניה הוביל לעלית מחירים חדות.

סיכונים בפיצול מניות

תזכורת: פיצול מניות אמור להגדיל את היקף המשקיעים בחברה, מה שיכול לגרום לעליה בתנודתיות החברה.

הציבור הרחב לא מחזיק בידע המקצועי שמאפשר שיקול דעת פיננסי בעת רכישת המניה או מכירה שלה, ולכן יכול להוביל את מחיר החברה לתמחור יתר או תמחור חסר לשווי ההוגן שלה.

אחת הסיבות העיקריות לדעתי במחשבה על פיצול מניות , שהחברה מאמינה במוצר שלה , ומניחה שהרוב הציבור מאמין בחברה, ואם היא תאפשר לכולם להשקיע (חוק המספרים הגדולים) , יתרחב המסחר במניה עקב עליה בביקוש.

רוב הציבור ניזון בעיקר מהתקשורת וממידע שהוא מקבל מחברים ויועצים, וככל שהוא שומע על חברה שהמחיר שלה עולה לאורך השנים , הוא גם רוצה להיות שותף ב"חגיגה" , ובעלי החברה מכירים בהתנהגות ההמון במקרים אלו ומאפשרים להם להכנס במחירים סבירים ל"כיס" שלהם.

אם אתם שואלים אותי, לא הייתי בונה על כך שפיצול בהכרח יעלה את המחיר בטווח ארוך , ולדוגמא הבאתי את מניית אפל (יש עוד דוגמאות רבות כאלו) . הייתי משקיע קצת בניתוח החברה לפני שהייתי מקבל החלטה האם להשקיע בה רק בגלל הפיצול העתידי!